Nekromanti Varulvsspel Chronicles - Runda I

Lukas

Mannen i Gult
Vicotnik said:
Sen funderar jag på hur vi ska gå tillväga denna gång med outning?
Om vi antar att bröderaskapet är med i spel, så skulle upplägget se ut som följande:

1 från Bröderaskapet.
1 från Cybertronik.
2 från Mishima.
2 från Capitol.
2 från Bahuas.
2 från Imperial.

Vad tror ni om följande upplägg? Och om man ska outa från koperation så bör i så fall Capitol, Imperial eller Bahaus börja. Då dessa är minst troliga att ha en siare bland sig.

Där emot tror jag det är troligast att det finns kättare i Capitols, Imperials och Mishimas led. Anledningen till att jag inte tror att Bahaus har kättare är att de har ett nära samarbete med Bröderaskapet, viserligen har Imperial det med, men de utsätts där emot oftare för Mörkret då Imperial utgör frontlinjen mot mörkret.
Nu håller jag inte med om att vi bör gå ut med så här mycket information.
för tänk om vi har rätt med att det är en i Brödaskapet som är en siare. om jag nu var varulv så skulle jag döda de som ingen vet något om och om vi har avslöjat vilka som är Imperial, capital eller Bahaus så kommer de nog plocka någon annan. och då ökar chansen att de tar en siare.

Brynolf

Dum fan
Vicotnik said:
Sett historiskt sett så har det funnits kunskapsförmågor som relaterar till grupptillhörighet. Återigen tänker jag på Star Warsspelet.

Exempel: A vet att det finns minst en kättare i den korporation som har minst antal medlemmar. B vet att Mishima har färre än Capitol. Och så vidare. Genom selektiv utportionering av sådan kunskap, genom att försöka pussla ihop det sådana spelare vet utan att avslöja för mycket, så kan man röka ut kättarna.
Jupp och jag tror faktiskt vi har fler såna förmågot detta parti än vad vi har aktiva förmågot.
[/quote]

Har du någon anledning att tro det? Det verkar snarare rimligare i större spel, tycker jag.

Om vi antar att bröderaskapet är med i spel, så skulle upplägget se ut som följande:

1 från Bröderaskapet.
1 från Cybertronik.
2 från Mishima.
2 från Capitol.
2 från Bahuas.
2 från Imperial.
Det låter rimligt om brödraskapet finns representerat. Men det kan lika gärna vara tre capitolier och en imperial etc.

Vad tror ni om följande upplägg? Och om man ska outa från koperation så bör i så fall Capitol, Imperial eller Bahaus börja. Då dessa är minst troliga att ha en siare bland sig.
Fluffmässigt, menar du? Vissa av Bauhaus förband tränas i konsten och skulle kunna ha siarförmågor. Men om det finns brödraskapsfolk bland oss är det väl troligast att "övernaturligheter" begränsas till dem.

Där emot tror jag det är troligast att det finns kättare i Capitols, Imperials och Mishimas led. Anledningen till att jag inte tror att Bahaus har kättare är att de har ett nära samarbete med Bröderaskapet, viserligen har Imperial det med, men de utsätts där emot oftare för Mörkret då Imperial utgör frontlinjen mot mörkret.
Konstig teori. Bauhaus är precis lika mycket frontlinje och utsätts för mörkheter som alla andra. Försöker du rentvå dem?

Xyas

Swashbuckler
Vad ær en siare (gissar att den siar om kættare på någon vænster?) och varfør ær folk så bensækra på att vi har en? Ær de standard i sådana hær spel?

Brynolf

Dum fan
Lukas said:
för tänk om vi har rätt med att det är en i Brödaskapet som är en siare. om jag nu var varulv så skulle jag döda de som ingen vet något om och om vi har avslöjat vilka som är Imperial, capital eller Bahaus så kommer de nog plocka någon annan. och då ökar chansen att de tar en siare.
Å andra sidan ökar ju chansen för eventuella väktare att lista ut vem som bör skyddas. Dock vet vi ju inte om vi har någon väktare.

Xyas

Swashbuckler
Brynolf said:
Lukas said:
Å andra sidan ökar ju chansen för eventuella väktare att lista ut vem som bör skyddas. Dock vet vi ju inte om vi har någon väktare.
Okej seriøst. Kan folk sluta næmna sådana hær termer utan førklaring? Vad gør en væktare?

Brynolf

Dum fan
xyas said:
Okej seriøst. Kan folk sluta næmna sådana hær termer utan førklaring? Vad gør en væktare?
Sorry, en siare har en aktiv förmåga som mellan rundor kan riktas mot en annan spelare för att se om den är snäll eller dum. I allmänhet i alla fall, det finns massor av varianter.

En väktare väljer ut en spelare varje runda som skyddas mot kättarnas nattliga "skära-halsen-av-doomtroopers".

Två klassiska roller som ofta finns med i en eller annan form såvitt jag förstått.

Xyas

Swashbuckler
Brynolf said:
xyas said:
Sorry, en siare har en aktiv förmåga som mellan rundor kan riktas mot en annan spelare för att se om den är snäll eller dum. I allmänhet i alla fall, det finns massor av varianter.

En väktare väljer ut en spelare varje runda som skyddas mot kättarnas nattliga "skära-halsen-av-doomtroopers".

Två klassiska roller som ofta finns med i en eller annan form såvitt jag förstått.
Aha. tack så mycket.

Brynolf

Dum fan
xyas said:
Vad ær en siare (gissar att den siar om kættare på någon vænster?) och varfør ær folk så bensækra på att vi har en? Ær de standard i sådana hær spel?
Grejen är ju att om doomtrooper-sidan har folk med kraftfulla förmågor (oavsett om de är siare/väktare eller ej), blir det lättare för kättarna att knipa dem ju mer vi outar. Å andra sidan är ju information allt vi har att gå på för att hitta kättarna. Så it cuts both ways.

Xyas

Swashbuckler
Brynolf said:
xyas said:
Grejen är ju att om doomtrooper-sidan har folk med kraftfulla förmågor (oavsett om de är siare/väktare eller ej), blir det lättare för kättarna att knipa dem ju mer vi outar. Å andra sidan är ju information allt vi har att gå på för att hitta kättarna. Så it cuts both ways.
Ja just nu kænns det ju inte som att vi har ett smack att gå på.

Nässe

Myrmidon
Brynolf said:
Vicotnik said:
Konstig teori. Bauhaus är precis lika mycket frontlinje och utsätts för mörkheter som alla andra. Försöker du rentvå dem?
Måste hålla med om att det här är en konstig teori.

Det konstiga med den är att Vicotnik är en erfaren och duktig Varulvsspelare och det låter helt orimligt att ett spel är uppbyggt så att man genom fluffet kan räkna ut exakt vilka som är varulvar.

Har det någonsin varit så tidigare?

Jag kan ha fel- men det låter lite skumt att du drar den typen av slutsatser, Vicotnik.

Som sagt- jag är för att outa korporationer, så det är inte det som jag vänder mig mot.

På extremt lösa grunder säger jag
(med andra ord kan jag, och kommer troligtvis ändra mig innan rundan är slut)

Röst: Vicotnik

Vicotnik

Den onde
Staff member
Brynolf said:
Har du någon anledning att tro det? Det verkar snarare rimligare i större spel, tycker jag.
Nix ingen riktigt anledning jag kan lägga någon tyngd bakom.

Brynolf said:
Det låter rimligt om brödraskapet finns representerat. Men det kan lika gärna vara tre capitolier och en imperial etc.
Jag tror ingen koperation finns representerad mer än 2 gånger.

Nässe

Myrmidon
Röstläget just nu:

Lukas: Brynolf
Brynolf: Krank
Vicotnik: Nässe
Ingen: Paxen

Inte röstat än: Vicotnik, Lukas, Unfair, Yxas, Korpa, Konrad

Xyas

Swashbuckler
Nässe said:
Röstläget just nu:

Nu vet jag inte om folk brukar hålla på och ændra sina røster i sista sekunden. Men fyi kommer jag att varautan internet mellan 16.00 och 22.00 på torsdag. bara så folk vet att det ær inte lønt att be mig ændra min røst vid det laget och att jag inte kan førsvara mig från eventuella påhopp :gremsmile:

Nässe

Myrmidon
xyas said:
Nässe said:
Röstläget just nu:

Nu vet jag inte om folk brukar hålla på och ændra sina røster i sista sekunden. Men fyi kommer jag att varautan internet mellan 16.00 och 22.00 på torsdag. bara så folk vet att det ær inte lønt att be mig ændra min røst vid det laget och att jag inte kan førsvara mig från eventuella påhopp :gremsmile:
En del av spelet är att flytta runt röster och skapa Drev mot folk. Ofta sker ju sådant i sista stund :gremsmile:

Vicotnik

Den onde
Staff member
Nej, det är mer eller mindre alltid omöjligt att räkna ut vilka som är varulvar om man utgår ifrån fluff texter och världskunskap. I detta fall tror jag snarare att det kan vara en fördel att inte ha så stor koll på MC. Av den anledningen att har man kunskap om något så ifråga sätter man inte saker och tar vissa för givet.

Och jag må ha spelat flera varulvsspel här på forumet, men jag är inte duktigt på det, det kan senaste partiet vittna om då jag vart total lurad utav varulvarna.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Som alltid i varje spel dyker det upp för eller senare diskutionen om DTF, och som det alltid sägs i spelen. Vi behöver inte oroa oss för DTF, om den nu finns med. Utan det är Kättarnas problem att lösa. Det enda vi ska fokusera på är att jaga rätt på Kättarna.

DTF står för "Den tredje fraktionen" som är ett vanligt inslag i varulvsspelen här på foumet. Den (för det är oftast bara en spelare som tillhör DTF) har sitt eget vinst vilkor samt bybornas vinst vilkor, dvs eliminera kättarna.

Nässe

Myrmidon
Vicotnik said:
Som alltid i varje spel dyker det upp för eller senare diskutionen om DTF, och som det alltid sägs i spelen. Vi behöver inte oroa oss för DTF, om den nu finns med. Utan det är Kättarnas problem att lösa. Det enda vi ska fokusera på är att jaga rätt på Kättarna.

DTF står för "Den tredje fraktionen" som är ett vanligt inslag i varulvsspelen här på foumet. Den (för det är oftast bara en spelare som tillhör DTF) har sitt eget vinst vilkor samt bybornas vinst vilkor, dvs eliminera kättarna.
jag är tevksam till om det finns en Tredje Fraktion.

men är det inte så att det då verkligen ÄR tre fraktioner. En av dem vinner? Eller kan byborna och DTF vinna samtidigt?

/ Nils

Nässe

Myrmidon
Vicotnik said:
Nej, det är mer eller mindre alltid omöjligt att räkna ut vilka som är varulvar om man utgår ifrån fluff texter och världskunskap. I detta fall tror jag snarare att det kan vara en fördel att inte ha så stor koll på MC. Av den anledningen att har man kunskap om något så ifråga sätter man inte saker och tar vissa för givet.
Ändå drar du den typen av slutsatser själv?

Eller missförstod jag dig?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Nässe said:
Vicotnik said:

jag är tevksam till om det finns en Tredje Fraktion.

men är det inte så att det då verkligen ÄR tre fraktioner. En av dem vinner? Eller kan byborna och DTF vinna samtidigt?

/ Nils
I vissa varianter kan de vinna samtidigt, i vissa så vinner DTF på egen hand.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Nässe said:
Vicotnik said:
Ändå drar du den typen av slutsatser själv?

Eller missförstod jag dig?
Ja du, det kan du ju fundera på ett tag. :gremgrin: