Vem ska bort? Om grundegenskaper i DoD

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,071
Säg tex att din karaktär skall hålla andan (uthållighet) . Din karaktärs sty har noll med hur länge hen kan hålla andan att göra.. Man kan alltid hävda att det har med viljestyrka att göra så man kan använda psy men jag skulle vilja hävda att det har med lungkapacitet att göra som i sin tur representeras av din karaktärs fys.
Jo men du utgår ju från de regler som finns nu och då stämmer detta såklart, men i en regeluppsättning där FYS inte finns så täcks detta av STY och PSY. Än en gång, jag påstår inte att FYS inte fyller någon funktion som det är nu, det vore ju konstigt att ha en grundegenskap som inte fyller någon funktion. Jag vet inte hur jag ska kunna uttrycka mig tydligare?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jo men du utgår ju från de regler som finns nu och då stämmer detta såklart, men i en regeluppsättning där FYS inte finns så täcks detta av STY och PSY. Än en gång, jag påstår inte att FYS inte fyller någon funktion som det är nu, det vore ju konstigt att ha en grundegenskap som inte fyller någon funktion. Jag vet inte hur jag ska kunna uttrycka mig tydligare?
Jag förstår din argumentation , jag har inga som helst problem med det. Jag håller inte med om den bara. Vi är på olika ändar av spettet

Jag vill inte slopa fys och ta det som täcks inom fys och lägga det inom psy eller sto för jag tycker att det är helt fel grundegenskaper att ersätta fys med då dessa representerar något helt annat.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,868
Jag tycker att det är rimligt att ta bort STO. Det är en i mitt tycke tämligen ointressant grundegenskap. Dessutom är det mycket snyggare med ett jämnt antal grundegenskaper (jag blir fortfarande upprörd när jag bläddrar i Fantasy! 3.0 och påminns om att spelet med den versionen gick från fyra till fem grundegenskaper). Däremot tycker jag inte att storlek ska vara helt betydelselöst utan ser gärna en variant som i DnD med olika storleksklasser som medför olika modifikationer - liten: sänkt skadebonus, stor: lättare att träffa med avståndsattacker, och så vidare (det kommer att kännas som ett misslyckande om ingen blir provocerad av detta uttalande).
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,395
Location
Helsingborg
Är inte vaksamhet under sociala en stretch?
Nej. :p

edit: alltså, det hette inte "sociala" i spelet. Jag gjorde inte en grej av det. Låt "sociala" stå för "hantera uttryck utifrån" eller vad man nu kan kategorisera så att de två hör samman i en grupp. "sociala" skrev jag bara för det inlägget.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
870
Location
Umeå
INT har sex under-egenskaper 🤯
Jepp. Har haft en SL som gillade och körde med de reglerna. Kortidsminne, långtidsminne, intuition, kreativitet och jag vill säga slutledningsförmåga på den sista men förkortningen stämmer inte...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Man kan förstås ha en mängd olika upplägg med Grundegenskaper/värden, men om man skall bygga vidare på DoD/BRP känns det naturligt att stryka just STO. Övriga GE kan lätt ges meningsfulla roller och nyansskillnader.

Vad gäller rustning räcker det för mig om man kör på 3 breda kategorier (liten, mellan, stor), så att en dvärg har problem med en minotaurrustning. Närmare pill än så känns för crunchigt för mig.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Jag bakade in Fysik, Storlek och Styrka i en grundegenskap. Blev också en snygg gruppering av det.

Fysiska: Fysik, Smidighet
Mentala: Intelligens, Psyke
Sociala: Vaksamhet, Karisma
Jag tyckte verkligen om uppsättningen de hade i nWoD - man byggde en tre gånger tre-tabell med Fysisk/Mental/Social på ena ledden och Omfång/Finess/Försvar på den andra, för nia grundegenskaper. Så Dexterity Fysik/Finess och Composure är Social/Försvar. Mycket vettigt, förutom möjligen att Composure och Resolve var något lika varandra.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,081
Location
Port Kad, The Rim
I Expert Nova 2.0 räcker det med fyra grundegenskaper: Stål, Spänst, Skärpa och Sisu. (Om man vill använda magi i sin kampanj kan man lägga till en femte: Själ.) Äventyrarens intelligens får hens spelare stå för, medan längd och vikt får värden som är rimliga med tanke på hens bakgrund. En person blir Mästare när hen uppnår FV 20 i en färdighet.

Sid 13PNG.png
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,788
Location
Göteborg
Grundegenskaperna ska väl reflektera det man ägnar sig åt i spelet tänker jag. Att det är fyra värden - STY, FYS, STO, SMI - för kroppslig skicklighet säger mycket om hur tidiga rollspel fungerade. Det klättrades, simmades, höggs och sprangs till största delen.

Jag har gjort ungefär som @Rickard : BODY, INT, POW, CHA. Då jämställer man de olika grundskickligheterna på ett bra sätt. Och i min version är de förstås inte grundegenskaper längre, utan konfliktpooler.

(För att veta vad hög BODY innebär kollar man på färdigheterna. Hög BODY + Brawn = stark. Hög BODY + Stealth eller Acrobatics = smidig. Hög BODY + Athletics = uthållig).

Men uppmärksamhet/perception passar bättre med PSY/POW tycker jag. Alltså att man har ett sinne öppet för små skiftningar och detaljer runt om omkring sig - en slags närvarokänsla

Kör på det som finns i Sinkadus 11/14. Mer uppdelat än så känns onödigt.

View attachment 9355
Haha, det påminner mig om Rolemaster med sina alldeles för många grundegenskaper!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,232
Location
Lund
Jag tyckte verkligen om uppsättningen de hade i nWoD - man byggde en tre gånger tre-tabell med Fysisk/Mental/Social på ena ledden och Omfång/Finess/Försvar på den andra, för nia grundegenskaper. Så Dexterity Fysik/Finess och Composure är Social/Försvar. Mycket vettigt, förutom möjligen att Composure och Resolve var något lika varandra.
Håller med. Gillar den uppdelningen. Sen exakt vad som skall ingå i 3x3 matrisen kan man kanske fundera på.

Jag gick asymetriskt själv när jag gjorde mitt eget system med 5 GE.
Fysik - kombo av STY och FYS
Finess - SMI
Vilja - PSY
Skärpa - INT samt ett mått av social grace
Karisma - KAR, men mer åt hållet av personlig magnetism, utstrålning eller kraftfull personlighet

För mig täcker dessa upp bra och jag behöver ingen mer uppdelning. Var inspirerad både av D&D, DoD och de olika år noll spelen. Hade faktiskt fyra GE först och lade till Karisma efter ett tag. Tidigare föll den typen in i min egenskap Vilja men det skavde lite för mig så det fick bli fem stycken och jag har inte tittat tillbaka sen dess :)

Vad gäller FL DoD kan jag både ha och inte ha STO. Men jag tycker det finns en poäng i att hålla sig nära orginalet för att inte vattna ur arvet sas. Eller så tycker jag iaf.

Cog.
 
Top