Rising
Vila i frid
Det vore svårt, menar jag, eftersom de som ogillar termen använder den så hårt vinklat.Hur menar du nu? Om jag gillar jante, och det gör jag, kan jag då inte helt enkelt mena i stort sett sdamma sak som de som ogillar den?
De som ogillar termen menar ju nämligen att Jante beskriver något i stil med "blind jämlikhet, missunnsamhet och en kollektivism där alla får det lika dåligt. Jante är de aspekter av jämlikhet som inte är någon till gagn; när alla de som är annorlunda trycks ned och stöts ut, eller med våld tvingas bli som alla andra."
Det går inte att invända mot en sådan vinklad definition och exempelvis säga "Åh, men jag gillar jämlikhet". Då blir svaret "jamen jämlikhet kan vara bra, men Jante är den sortens jämlikhet som ingen gillar."
Nedvärderande termer är helt enkelt platta truismer. Jag anser att när Jante används rent allmänt, så brukar det vara just som en sådan truism.
Vad du (och andra som använder termen positivt) gör är alltså - i min mening - en sorts reclaimande av termen. Att föra tillbaka dess betydelse till något konkret som man ska kunna ha olika åsikter om.
Jag tycker alla förhållningssätt är okej, så länge som man diskuterar en och samma sak. Men när två personer använder varsina definitioner och pratar förbi varandra, så blir det mest bleh.