Jag vill börja med att verkligen understryka att
@Conan självklart får tycka vad han vill om Wheel of Time av vilka orsaker han vill, om detta har jag ingen åsikt alls

Tänkte bara att det kunde vara bra att förtydliga en del rent faktabaserade saker så att dessa saker inte behöver spekuleras om:
Angående att storyn dekonstruerats till en girl-power story. Bokserien var, när den kom, väldigt progressiv vad gäller synen på genus. Kvinnor beskrivs för sin tid på ett mycket mer komplext och djupt sätt än vad som var vanligt i andra fantasyböcker. Många av böckerna hade fler POV-kapitel från kvinnors perspektiv än män. De mäktigaste länderna och institutionerna i böckernas värld styrs av kvinnor. Så jag måste säga att även böckerna hade en hel del girl-power stories i sig.
Angående de många olika etneciteterna så jag har två säker att säga om det. För det första så var det på det sättet i böckerna också. Hudfärg och etnicitet nämns inte så jätteofta i bokserien, men när den väl gör det så får man absolut intrycket att många olika etniciteter lever sida vid sida, även i mindre samhällen. Jag håller just nu på att läsa om serien och är inte på Knift of Dreams. Utan att spoila för mycket så går en kvinnlig karaktär under falsk identitet. Hon beskrivs på många ställen som att hon har väldigt mörk hudfärg och hennes sätt att förklä sig vart hon än kommer är att ta på sig en peruk. Hon har nämligen rakat skallen, vilket skulle kunna avslöja henne. Men inte att hon är svart, vilket tyder på att människor inte tycker att det är ovanligt. Åtminstone en av ungdomarna från Tufloden omnämns som mörka i hyn. En fru till en av huvudpersonerna beskrivs som att hon har asiatiska drag (inte med de orden), men hon kan också uppträda inkognito vart som helst utan att någon tycker att det är ovanligt. Det finns fler exempel, jag orkar inte lista. Ni kan ju titta på denna video som förklarar det hela mer ingående om ni känner för det:
Men är det så att många etniciteter förekommer sida vid sida så är det troget hur det är i böckerna.
För det andra så har skaparna av tv-serien själva sagt att det inte var ett självändamål att få en så etnisk blandad cast som möjligt. De har flera gånger varit tydliga med att de castade den som passade bäst för rollen, oavsett hudfärg. De agerade alltså precis tvärt om mot att anstränga sig åt något håll var gäller etniciteter, de sket i det och tig den bästa för jobbet. Då detta passar bra in med den look som finns i böckerna, men kanske framförallt för att skådespelarnas insatser är bland de sakerna som jag tycker är absolut bäst med serien så tycker jag att det var ett awesome beslut!
Och för att förtydliga, det är helt okej att inte tycka om serien, det jag skriver ovan är alltså inte ett argument för att de som ogillar serien ska gilla den. Jag skriver så att vi kan låta bli att spekulera i skaparnas intentioner när det är så mycket bättre att ta reda på fakta om hur det faktiskt ligger till.