Frågorna du ställde i tråden var:
och
Vilka jag inte svarade på, eftersom jag inte uppfattade dem som särskilt relaterade till något jag skrev utan mer generella frågor, då de i vart fall för mig inte på något tydligt sätt byggde på mina resonemang. Men vill du att jag skall svara på dem så kan jag ju självklart göra det.
Personligen tappade jag dock intresset för att ge ett utvecklande svar när du skrev
Vilket jag tolkar som en ganska rejäl vanrepresentation av det jag skrev (vilket det nästan alltid är när man svarar med att skriva om vad en person säger, snarare än att bemöta det som faktiskt sägs på det sätt det sägs), och att du valde att avfärda denna vanrepresentation (alltså inte mina ord, utan dina) som nonsense. Vilket dels blir oerhört svårt för mig att både försvara och utveckla, eftersom jag då behöver försvara/utveckla en position jag inte tagit, och dels så är det i min mening ointressant att föra diskussioner utifrån vad jag uppfattar som "bad faith".
Vilket jag påpekade.
Istället för att då svara utifrån den premissen specifikt försökte jag utveckla mina resonemang i den vidare diskussionen.
Men tydligen så innebar det att jag:
Vilket jag ärligt talat känner mig nödgad att ifrågasätta.
Vilka åsikter har jag tillskrivit vem, i vilket inlägg har jag sagt att någon specifik person har en åsikt denne inte har?
Och då det skett "vitt och brett" betyder ju det med andra ord att det måste ha skett flera gånger under denna diskussion, så jag skulle gärna vilja veta vilka deltagare i tråden jag har tillskrivit vilka åsikter, så jag kan få möjlighet att antingen förklara mig eller be om ursäkt.
Är det något jag har gjort borde det ju finnas konkreta exempel på det, för inte är det väl så att vi hänfaller åt ospecifikt anklagande vagueposting när någon uttrycker en hållning vi känner att vi inte gillar?
Trollar du nu eller? Jag skrev ju klart och tydligt att jag inte förstod vad du menade, och därav bad dig förklara tydligare (med frågor). Att då läsa det som att jag gjort en vanrepresentation av det du skrev blir ju rätt märkligt. Jag var ju tydlig med att jag inte förstod och tyckte du sa emot dig själv med det du skrev, eftersom de exempel du gav är att berätta.
Men för all del, vi kan ta det hela från början igen:
Du skrev: "men när jag syftar på "berättande" är det inte detsamma som att det inte skapar berättelser." - Så vari ligger skillnaden? I min värld så är berättande ATT skapa berättelser. Vad skulle det annars vara?
"men jag håller med personen i den generella argumentationen att rollspelsmediets unika styrkor
inte ligger i skapandet av berättelser utan i den direkta interaktiva upplevelsen av deltagande i en händelseutveckling, och den dramatik och det känslomässiga engagemang som skapas i stunden utifrån de unika premisser som rollspelsmediet erbjuder (interaktion, inlevelse, relativt fria val, agens, konsekvens, improvisation mm)." - Och då tänkte ju jag att det du beskriver här (interaktionen mellan händelser för deltagarna, inlevelse, val etc) är EXAKT min bild av vad berättande är. Och det är ju här diskrepansen ligger för mig. Om det du skriver är att skapa berättelser, men att du ändå hävdar att det INTE är att skapa berättelser, vad är det då?
"En aktivitet som är ett unikt kreativt uttryck
i sig som, i min mening på många sätt ligger närmare exempelvis ett barns fantasilek" - Här ställde jag en direkt fråga till dig, "Jag ser rollspel som en direkt vidareutveckling av barns fantasilek, på vilket sätt är barns fantasilek
inte historieberättande?"
"Metoden vi använder för att utöva denna aktivitet är
konversation (som jag nog anser att vi också bör skilja från berättande" och "Jag skulle nog vilja hävda att
berätta och
berättelse har två olika innebörder" - Så hur/vad menar du att det är som särskiljer sig här då? För det jag gör vid spelbordet kategoriserar jag långt mycket mer som berättande, än som konverserande. Vad är skillnaden mellan berätta och berättelse enligt dig?
"Vi förstår och erkänner redan skillnaden mellan brädspel och rollspel, mellan rollspel och lajv, mellan rollspel och improvisationsteater, mellan rollspel och figurspel etc. Att skilja mellan rollspel och journaling games, samberättande spel, friform mm tror jag snarare skulle vara till gagn för dessa spel/kulturformer snarare än något negativt." - Det finns gott om exempel involverade här för min del som rejält suddar ut gränserna mellan dessa medier, och som i mångt och mycket för min del resulterar i att en berättelse skapas. Och jag ser här skymten i det gamla vanliga. Folk spelar annorlunda. Folk har annorlunda fokus på aktiviteter. Folk har olika upplevelser av aktiviteter. Det du ser som skillnader ser andra som likheter. Vilket till syvende och sist landar i, som Genesis säger, att det blir en fråga om spelstil. På vilket sätt ser du rollspel som väsenskilt från de andra medierna som listas här? Tänker att det kanske kan ge en fingervisning i din ståndpunkt till hur de hanteras från din sida.
"Men rollspels styrka som aktivitet inte är de eventuella berättelser som sker som ett resultat av aktiviteten, utan den
upplevelse aktiviteten erbjuder deltagarna
medans den pågår" - Vad är skillnaden enligt dig här i vad som är berättande? Aktiviteten rollspel ger ju en berättande upplevelse medans den pågår, alltså skapas berättandet under spelet. Hur tar du till dig berättelser på annat sätt än genom att uppleva dem? Det är ju upplevelsen som
är berättelsen. Vad skulle det annars vara?
Frågorna jag ställde till dig var även:
Jag spelar 100 % rollspel för att skapa berättelser, hur menar du att vi som gör det inte gör det?
Vad menar du med "någonting vi traditionellt förknippar med historieberättande"?
Och som jag skrev: "Det känns som att du har en extremt förutfattad bild över vad historieberättande är, som inte alls passar in i min bild av vad det är, och då är det svårt att läsa dina ord eftersom det mesta framstår som nonsens. Det låter någonstans i dina ord som att du ser på berättande som något som bara kan ske efter att ett verk har skapats, som alltid måste gå i en specifik riktning och som alltid har vissa beståndsdelar som det måste bestå av, och det är det jag har svårt att koppla eftersom det inte alls är så i min värld." - Och det är väl här min sko klämmer som mest, eftersom jag läser mycket av det du skriver som faktiskt historieberättande, men som du säger
inte är det. Och därav önskade jag en förtydling med vad du menade.
Åsikter du tillskrivit andra:
"Varför rollspel inte handlar om berättelser eller berättande har han helt rätt i" - Vilket han givetvis inte har, och tråden är ju ett tydligt exempel på det. Om han har rätt menar du på att vi andra som tycker annorlunda har fel, i ett ämne som det inte går att ha rätt eller fel i. Det finns bara graden av åtnjutbarhet över hur en själv gör, som Genesis typ säger.
"så spelar vi inte rollspel
för att berätta en historia" - Vilka vi? Flera personer har ju skrivit i tråden att de de facto spelar rollspel
för att berätta en historia. Hur du spelar får ju stå för dig, men kom inte och säg hur andra spelar och sen påstå att du inte tillskriver andra åsikter.
"än vad det ligger någonting vi traditionellt förknippar med historieberättande" - Åter igen, vilka vi? Vad är "traditionellt historieberättande"?
"Vi förstår och erkänner redan skillnaden mellan [...]" - Du kanske tycker att du förstår skillnader mellan alla de medier du listar där, men som påtalats är den gränsen knappast så hård som du vill ge sken av. Att du ser en skillnad mellan saker betyder ju knappast att andra uppfattar det på samma sätt?
"folk i den här konversationen är väldigt fästa vid begreppet
berättelse som det som ger rollspel någon sorts legitimitet" - Har någon i tråden över huvud taget lagt en värdering i berättelser? För min del så har berättandet i rollspel på inget sätt ett eget värde som måste främjas, men jag förstår inte hur spelet kan tolkas på ett annat sätt än att det skapar en berättelse eftersom det är det jag gör vid spelbordet. Berättelsen som skapas är i mina ögon rollspelens
raison d'être, men det är liksom ingen värdering. Det är en grundförutsättning. Jag förstår inte hur det ens går att spela rollspel utan att skapa en berättelse.
"Om rollspel "skapar berättelser" så är det en sund och fin kulturell aktivitet, om de inte gör det (eller inte har det som syfte) så är de på något sätt inte en legitim fritidssysselsättning." - Ingen har uttryckt en sådan här åsikt?