Översättnings skvalkanalen

Gamiel

Myrmidon
Hexofag

Wizovy

Fjärrsyn
Använd isländska: tölva (dator) som är en sammanslagning av völva (häxa) och telja (räkna).
Tack för förslagen men jag var vist otydlig rörande vad jag menade, jag är ute efter något som man kallar en person som sysslar med teknologiska svartkonstnär, typ, o är en ordlek. Så som "heretek" i Wh40k är en ordlek på engelskans "heretic" o "technology ".

Genesis

Ni dés ni maître
Tack för förslagen men jag var vist otydlig rörande vad jag menade, jag är ute efter något som man kallar en person som sysslar med teknologiska svartkonstnär, typ, o är en ordlek. Så som "heretek" i Wh40k är en ordlek på engelskans "heretic" o "technology ".
Heretekniker? Annars gillade jag texa. Kanske till och med tekxa.

JohanL

Champion
Jag skulle tro att det är bättre att ge upp det där och bara köra "maskinkättare". Det är inte särskilt vanligt att man bara kan konstruera en motsvarande vits med samma känsla i den här sortens fall.

Bitterknekt

Awful Neutral
Mina förslag blir: Teknockultist, Hednatekniker, Agnostekniker.

Gamiel

Myrmidon
Jag skulle tro att det är bättre att ge upp det där och bara köra "maskinkättare". Det är inte särskilt vanligt att man bara kan konstruera en motsvarande vits med samma känsla i den här sortens fall.
Mina förslag blir: Teknockultist, Hednatekniker, Agnostekniker.
Tack för förslagen men jag var visst otydlig i mitt försök att förtydliga, ber om ursäkt. Jag är inte ute efter en översättning av "heretek" utan gav det bara som exempel på teleskopords ordlek för det var där o då det första som dök upp i mitt huvud.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mer en allmän språkfråga än översättning men vad tycker ni ser bäst ut som ett teleskopord av teknologi och häxa:
Häx-teck eller teck-häxa ((stava utan C om du vill, men det var mest att belysa uttalet. Tek som i teknologi, inte som i tekning).

Eller skippa häxan och kör på Teknomantiker.

Bitterknekt

Awful Neutral
Mer en allmän språkfråga än översättning men vad tycker ni ser bäst ut som ett teleskopord av teknologi och häxa:
Texa
Teksa
Täxa
Täksa

Eller har folk ett eget förslag?

EDIT: jag var vist otydlig rörande vad jag menade, jag är ute efter något som man kallar en person som sysslar med teknologiska svartkonstnär, typ, o är en ordlek. Så som "heretek" i Wh40k är en ordlek på engelskans "heretic" o "technology ". Obs. Jag är inte ute efter en översättning av "heretek" utan ger det bara som exempel på teleskopords ordlek för det är just nu det som dycker upp i mitt huvud.
ursäkta missförståndet! Jag tycker nog att de teleskopord du föreslår blir svåra att utläsa vad som faktiskt avses, om det inte framgår tydligt av texten den befinner sig i. Det blir liksom ett eget ord som jag inte hört tidigare som skulle betyda nåt annat, om du förstår hur jag tänker?

Om jag ska spinna på specifikt grunden Tek/xa (kanske faktiskt funkar såhär när jag ser det framför mig) så skulle jag förlänga/justera teleskopordet en smula. Häxniker, Häxnolog, Teknohäxa?

JohanL

Champion
Ett annat ord med den sammansättningen som jag gillade är "Nephimechs", Techpriestnamnet för Necrons. De var Omnissias första, fallna skapelse.