Skillnaden där är ju att det är jag som styr penseln. Jag övervakar inte processen som en maskinoperatör, vilket är vad du beskriver här, utan jag är processen. Det finns en distans mellan bild och bildskapare som ni inte verkar vilja erkänna. Bilden du skapar i AI kan omöjligt bli EXAKT som du vill ha den, eftersom bilden du har i ditt huvud aldrig kan översättas exakt till en AI, eftersom den inte har lärt sig genom din hjärna. Bilden kan för all del bli hyfsat när, men du kommer aldrig kunna få en AI att skapa en bild exakt som din inre bild ser ut. Visst, du kan få en AI-bild som lockar fram känslor, men den kommer ju aldrig att se ut EXAKT som du har föreställt dig den. Alltså är ditt syfte redan i grund korrumperat, om du inte också uppfinner ett sätt för AI:n att få en direktkontakt med din hjärna och låta den lära sig på det. Först då kan jag acceptera att AI-genererade bilder är något annat än bruksillustrationer, för först då försvinner distansen mellan bild och bildskapare.
Åhh, ragebait <3
Men nä, i sin renaste form betyder kultur bara en sak och det går liksom inte att komma från oavsett vad du lägger in för kontext i ordet.
Men okej, anser du då alltså att muzak, bruksillustrationer och copy är konst också då (dvs saker som skapas med samma hantverk som konst, men utan ett explicit känslomässigt syfte)? Anser du att slump kan resultera i konst (dvs att konst kan uppstå utan medveten mänsklig påverkan)? Anser du att naturen kan vara konst (dvs att konst kan uppstå helt utan mänsklig påverkan)? Anser du att det är konst om jag står för idén och ber någon annan genomföra den (dvs det finns en distans mellan skapelse och skapare)?