Recca said:
Raketforskaren brinner måhända av intresse för raketforskning och om hen fanns här som medlem på forumet och vi diskuterade raketfart i ett sci-fi-spel skulle alla referera till dennes expert-åsikt i ämnet, alltid.
Nä. raketforskare har nämligen ingen fantasi, och en sådan skulle försöka övertyga mig att jag har fel som vill att rymdskepp ska vara gjorda av papper och spunnet socket i mitt spel, eftersom det enligt de 2000 böcker han läst är omöjligt.
Och hur ska jag argumentera mot något som en så påläst person säger är fel? Igen. Och igen. Och igen.
Recca said:
Men på forumet, om någon tar upp genus, då är det jätteviktigt att ställa sig i bräschen för de som inte håller med, och sen börja gasta att genus-diskussionen inte har här att göra. Varför är det så?
Troligen för att man vet att diskussionen då är på väg i sopnedkastet, och att orginalämnet ("kolla ett snyggt omslag" till exempel) kommer att drunkna i frustrerade superpålästa feminister och lika frustrerade "vill inte prata om feminism"-personer som dunkar på varandra.
Jag håller med om att det är olyckligt om det uppfattas så, men att skylla på de som vill diskutera ur ett genusperspektiv, är att rycka en konsekvens ur sitt sammanhang.
I alla de här diskussionerna är det ofta starkt fokus på att just
skylla saker på folk. Jag skyller inte på någon, jag försöker
förklara varför saker och ting är som de är.
Om det skylldes mindre på folk hela tiden, skulle det vara enklare att diskutera. Till exempel skulle genus vara enklare att diskutera om inte just skuldfrågan hela tiden dras upp, alltsomoftast indirekt. Och jag tror att det är just skuldfrågan som gör att "jag vill inte prata om feminism"-folket slår bakut.
Så mindre skylla på folk på båda sidor, och mer försöka förstå varför de reagerar som de gör, UTAN att ta till de enkla beteckningarna "feministkramare" och "anti-feministhuligan". Det tror jag skulle hjälpa, främst skulle det hjälpa de som vill diskutera genus.
För som det tas emot nu, så tror jag inte någon är nöjd. Och om man har en önskan om att påverka, då tycker jag att man får ta ett ansvar gentemot sin agenda och diskutera smartare.
/Magnus