Necross said:
Jag fattar helt enkelt inte syftet med att den där typen av djur ska finnas i vårt samhälle, särskilt om de inte kräver licens. Förklara det gärna för mig.
Problemet är att du inte alls vill ha något förklarat för dig. Du har redan bestämt dig. Eller ja, det är vad du signalerat redan när du klampade in i den här diskussionen. Du har inte visat minsta lilla intresse att diskutera; du försöker bara Få Rätt. Och det tycker jag inte är ett konstruktivt sätt att agera på. Jag kan faktiskt inte tänka mig en enda positiv, konstruktiv effekt av att jag bidrar vidare till den här diskussionen.
Nå, i hopp om att du är en bättre debattör än du visat hittills, och kanske på riktigt är intresserad:
Det finns väldigt många saker jag inte tycker att det finns någon poäng med i vårt samhälle; som jag rentav tycker är farligare än den värsta kamphund. Nyliberalism, konservatism, reklambranschen, Jan Björklund, Idol och högklackade skor till exempel. De är sakerna jag oroar mig för, tillsammans med klimatet och den allmänna individualiseringen och avkollektiviseringen av internationell politik.
Men; jag vill inte kriminalisera dessa, trots att jag tycker att de är asfarliga. Varför? För att jag inte tror på förbud som verktyg. Motboken gjorde inte att vi slutade supa; det enda som händer när man kriminaliserar är att aktiviteten går under jorden.
Med det sagt håller jag på ett moraliskt plan med dig om utfasningen; idealiskt sett skulle jag gärna se att människan stegvis slutade avla fram djur att ha som slavar eller mat, och att vi bodde mer centraliserat och energieffektivt istället för att sprida ut oss överallt, och att vi införde medborgarlön och tvåtimmars arbetsvecka, och en miljon andra saker - på lång sikt.
Just idag, här, år 2010 ser jag dock inte hur varken förbud eller licens kommer att lösa några problem. Det rimliga känns istället som att försöka påverka opinion, föregå med gott exempel, bidra (på ett vänligt sätt) med alternativa ståndpunkter när diskussion uppkommer.
Det enda du uppnår med att gå ut hårt är att alla inblandade stänger sina öron för vad du har att säga. Om du på riktigt vore intresserad av att övertyga skulle du välja ett annat tonläge. Om du vill övertyga någon av oss andra så passar ditt valda medel inte ditt mål. Välj en annan strategi. Annars är det ett värre slöseri med vår tid än du inbillar dig att lite artighet och "fluff" skulle vara.