Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 4

Waterhouse

Bring Them Home Now
Alla som röstar på mig får väldigt gärna skriva ett inlägg hur ni resonerar kring spelet när ni får veta att jag är grön.
Min första tanke är nog att då är det i princip kört, vi har inte råd att förlora två gröna spelare denna runda. Så är du grön in och visa det och peka ut en ulv, vi behöver en vinst denna runda. Vad är det som gör Impetigo mest misstänkt? Om något drev mot Impe inte tar fart, vem vill du rösta ut då och varför? Posta en röd-grön lista!

Brynolf

Dum fan
Såå, MU har alltså valt mellan en extra ulv, ELLER en claim-livlina plus typ extramord.

Båda varianterna måste undika upptäckt i 7 rundor så ingen skillnad där.

Ser ut som att vi har en del tid kvar.

Basenanji

Postd20modernist
Jah, då ska jag försöka gräva lite. Stökig dag med många småsaker som ska fixas så jag får nog dela upp det här i flera delar, men jag tänker att vi nu med vissa facit på hand kan få kunskap genom att titta bakåt i spelet. Min arbetshypotes just nu är ganska dyster, jag tror att vi har haft en övertänd by som drivit spelet mot bybor från R1. Ulvarna har kunnat sitta lugnt och bara titta på.

I R1 ställs ju jag mot KK och Sidd. Jag vet ju att jag är bybo så det är alltså nu tre bybor mot varandra. Men hur kommer det sig att det blir vi tre? Har kanske ulvar varit med och föst ihop oss? Och om man tittar på KKs post här så ser vi hur några inte är med:

Röstläget tisdag 14.11
KK 4
Basse 3
Sidd 3
Lego 2
Fjodor 1
Andersson 1
Brynolf 1
Skarpskytten 1
Waterhouse 1

Vilka är helt utanför röstdreven?
Anthrox, Biobunker, Rasmus, Octagonal, Skarpskytten, Empiricus, Hägerstrand, HerrK

Jag ska återkomma hit, men jag tycker att vi ska börja gräva där nånstans: vad händer på tisdagen som gör att vi hamnar i att bybor drevas men inga ulvar?

Läs gärna KKs post ovan!

Basenanji

Postd20modernist
Såå, MU har alltså valt mellan en extra ulv, ELLER en claim-livlina plus typ extramord.

Båda varianterna måste undika upptäckt i 7 rundor så ingen skillnad där.

Ser ut som att vi har en del tid kvar.
Just nu vill jag tro att Andersson är grön. Däremot är jag tveksam till hans sieri med tanke på att han förmodligen är naiv siare. Men @Brynolf kan du förklara för mig hur troligt det är att Anderson är ulv som claimar naiv siare? Eller borde jag bara läsa dina poster bättre? Kan vi helt fullt och bestämt avskriva att Andersson är en äkta siare?

OM vi ska se Anderson som en slick ulv som claimar bybo kan jag tänka mig att han väljer att sia någon vanlig bybo först, innan han grönar en ulvkollega. Och det skulle passa in på ulv-Andersson att claima en naiv siare som är en ganska försiktig roll, åtminstone i mitt paranoida tillstånd just nu.

Waterhouse

Bring Them Home Now
Jag tjatar vidare om anderson. Jag skriver som vanligt medan jag täker men ska försöka vara systematisk:

Om Andersson är bybo är han naiv, annars hade han mördats.

Oavsett om det finns en naiv siare i byn eller ej så är det ju tjänstefel av ulvarna att inte låta åtminstone den första som ligger pyrt till att claima en roll.

Är det troligt att vi har haft korn på åtminstone en ulv så här långt? SÅ dålig by kan vi väl inte vara så att INGEN vi har lett fram till galgbacken för en showdown faltiskt varit en onding? Eller?

Vilken roll vore mest safe att claima? Någon nämnde väktare, men det är dyrt och gör det lättare för nåt mattesnille i byn att räkna ut att claimed är osannolik. Siare kan kosta 2,4 eller 6 poäng. Svårare att matematika sig fram till vad som är rätt där.

Som många sagt är Naiv siare ett fett bra köp för MU. Win-win. Men en naiv siare i spel hindrar inte att en ulv claimar en annan sorts siare. Andersson skulle dock haft rejäl tur i att den riktiga naive siaren isf tyck ha dött. Hade en annan siare dykt upp så behöver Andersson fejka ÄKTA siare (han har ju siat tre gröna vid det här laget, inte kan han ha prickat ulvar varje gång?). Och återigen, en äkta siare hade ulvarna inte låtit leva. Någon väktare tycks vi ju inte ha.

Så jag tror efter att ha mediterat på saken att MU antingen inte köpt någon siare alls, eller så är Andersson grön. Så det kokar väl ned till frågan: Är det värt för Mäster att skippa Naiv siare för att ha en claim-livlina?

Vad säger folk?
Tror jag skrivit detta ett gäng gånger, men jag ser bara två möjligheter:
1. Andersson talar sanning och har siar-roll. MU har då valt endast naiv siare av siarrollerna, eftersom Andersson lever och inga motclaims kommer.
2. Andersson är ulv och ljuger. Eftersom inga mot-claims kommer så valde MU inte naiv siare, eller så hade de riktig röta och RasmusL var siare. Jag tror inte på detta för
A. En överväldigande majoritet av spelarna hade valt Naiv siare från MU-menyn om de fått chansen.
B. Om nu Rasmus var siare vet inte ulvarna det, för dem finns det en siare ute. Då hade jag som ulv nog claimat väktare istället, vilket vi inte verkar ha någon i spel.

Så i min bok är Andersson 80-90% grön.

Basenanji

Postd20modernist
Jag måste säga att det är ganska svårt att dra slutsatser av informationen om vad MU inte har valt. Jag skulle hellre se att vi fokuserar på vad som borde vara optimalt för en MU att välja.

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Jag tjatar vidare om anderson. Jag skriver som vanligt medan jag täker men ska försöka vara systematisk:

Om Andersson är bybo är han naiv, annars hade han mördats.

Oavsett om det finns en naiv siare i byn eller ej så är det ju tjänstefel av ulvarna att inte låta åtminstone den första som ligger pyrt till att claima en roll.

Är det troligt att vi har haft korn på åtminstone en ulv så här långt? SÅ dålig by kan vi väl inte vara så att INGEN vi har lett fram till galgbacken för en showdown faltiskt varit en onding? Eller?

Vilken roll vore mest safe att claima? Någon nämnde väktare, men det är dyrt och gör det lättare för nåt mattesnille i byn att räkna ut att claimed är osannolik. Siare kan kosta 2,4 eller 6 poäng. Svårare att matematika sig fram till vad som är rätt där.

Som många sagt är Naiv siare ett fett bra köp för MU. Win-win. Men en naiv siare i spel hindrar inte att en ulv claimar en annan sorts siare. Andersson skulle dock haft rejäl tur i att den riktiga naive siaren isf tyck ha dött. Hade en annan siare dykt upp så behöver Andersson fejka ÄKTA siare (han har ju siat tre gröna vid det här laget, inte kan han ha prickat ulvar varje gång?). Och återigen, en äkta siare hade ulvarna inte låtit leva. Någon väktare tycks vi ju inte ha.

Så jag tror efter att ha mediterat på saken att MU antingen inte köpt någon siare alls, eller så är Andersson grön. Så det kokar väl ned till frågan: Är det värt för Mäster att skippa Naiv siare för att ha en claim-livlina?

Vad säger folk?
Inflikning: nästa runda har Andersson siat fyra spelare. Byn kan då i princip skriva av att han skulle vara galen, eftersom det troligtvis bara finns 3 ulvar. Kan mycket väl vara så att Andersson blir mördad i natt på grund av det

Brynolf

Dum fan
Men @Brynolf kan du förklara för mig hur troligt det är att Anderson är ulv som claimar naiv siare?
Kanske inte var så tydlig.

Om ulvarna är tre, är Andersson grön för det finns liksom inget annat vettigt än naiv siare som ger de 2 inkomst som krävs.

Om ulvarna är två st så är Andersson ulv för MU behöver inte de 2 i inkomst som en naiv siare skulle ge (om han inte vill ha ett extramord men då tycker jag att en livlina vore ett bättre val)

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
jag är helt traumatiserad efter LJS bravad så jag vet inte vad jag ska säga. Om KK hade varit kvar i spel hade jag absolut kunnat tänka mig att han skulle försöka sig på en liknande grej.
När jag satt och teoretiserade upplägg tänkte jag på att det uppenbara (..nåja, uppenbara för mig..) valet som ensamulv är att välja Miller och alla siaralternativen (utom rollsiare). Det blir totalt kaos, inga siarclaims går att bekräfta eller dra nytta av. Att ulven inte valt Miller talar ändå emot Lone wolf i mitt huvud.

Extramord möjligen, men varför inte använda det tidigare?
Jag tänker mig att extramord är ett ace in the hole som man använder för att göra att sista rundan istället blir ulvvinst. Resultatet i slutändan blir lika många spelade rundor, men om man använder den tidigare så ger man information gratis.

Brynolf

Dum fan
Inflikning: nästa runda har Andersson siat fyra spelare. Byn kan då i princip skriva av att han skulle vara galen, eftersom det troligtvis bara finns 3 ulvar. Kan mycket väl vara så att Andersson blir mördad i natt på grund av det
Öh nej. Va? Var vi inte överens om att byn inte har några powerroller?

Waterhouse

Bring Them Home Now
Det känns som de flesta redan skrivit av det, om de ens haft det som ett möjligt initiativ...

Brynolf

Dum fan
Jag tänker mig att extramord är ett ace in the hole som man använder för att göra att sista rundan istället blir ulvvinst. Resultatet i slutändan blir lika många spelade rundor, men om man använder den tidigare så ger man information gratis.
Ja, möjligt. Det är ju kanske det enklaste valet för MU... "ooo, jag kan få både naiv siare och extramord för ingen kostnad alls". Jag tycker ju som sagt en livlina är bättre men MU kanske inte är lika smart som jag.

Waterhouse

Bring Them Home Now
När jag satt och teoretiserade upplägg tänkte jag på att det uppenbara (..nåja, uppenbara för mig..) valet som ensamulv är att välja Miller och alla siaralternativen (utom rollsiare). Det blir totalt kaos, inga siarclaims går att bekräfta eller dra nytta av. Att ulven inte valt Miller talar ändå emot Lone wolf i mitt huvud.
Mm, lone wolf kan vi nog glömma, vi har med största sannolikhet 3 ulvar, möjligen 2. Att MU inte valde ulv-miller tycker jag talar starkt för att enda siar-rollen i spel var Naiv Siare.
Det är det jag är rädd för också, och är det så får vi inte ha fel denna runda.

Andersson

Hero
Det finns väl tre tydliga orsaker till att jag inte blivit nattmördad:
1) Jag är naiv siare så att det inte finns någon risk för ulvarna samtidigt som det orsakar en massa brus och diskussioner
2) Om jag nattmördas och bevisas vara bybo med ett siarclaim blir det mycket tydligare vilket upplägg som MU valt
3) Det finns andra som är bättre på att spela (t ex Empiricus och hans mycket användbara sammanställningar av röstmönster som nu är grymt saknade) och som är större hot mot ulvarna

Waterhouse

Bring Them Home Now
Det finns väl tre tydliga orsaker till att jag inte blivit nattmördad:
1) Jag är naiv siare så att det inte finns någon risk för ulvarna samtidigt som det orsakar en massa brus och diskussioner
2) Om jag nattmördas och bevisas vara bybo med ett siarclaim blir det mycket tydligare vilket upplägg som MU valt
3) Det finns andra som är bättre på att spela (t ex Empiricus och hans mycket användbara sammanställningar av röstmönster som nu är grymt saknade) och som är större hot mot ulvarna
4. Du är ulv :)

Brynolf

Dum fan
Det är det jag är rädd för också, och är det så får vi inte ha fel denna runda.
Extramord kan vi bara råka ut för om ulvarna är två. Det ger att vi har lika mycket tid på oss oavsett om de är två eller tre. Vi kan göra bort oss två gånger till utan att torska.

Waterhouse

Bring Them Home Now
Extramord kan vi bara råka ut för om ulvarna är två. Det ger att vi har lika mycket tid på oss oavsett om de är två eller tre. Vi kan göra bort oss två gånger till utan att torska.
Är det så? Vad grundar du det på?

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Utslagsröst i byn är ju aldrig testat, men spontant svinfarligt för ulvarna att ta utslagsröst och spökröst. Det tycker till och med jag låter dumt, och jag tror ju på vilket upplägg som helst.

Jag blir lite orolig att @Brynolf luras när han säger att det här inte kan vara den sista rundan. Å andra sidan var det han som la fram tanken om att spelet kunde pågå efter oavgjort mellan B och U i och med spökröst, och det känns som att det hade solkat vinsten något enormt att vinna på grund av att byn missförstod reglerna.