Projekt Conan!

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,609
Conan the Barbarian (1982)
Den med Arnold

1733411514234.jpeg
Allt är bättre på norska. Även Conan. Tyvärr såg jag den på originalspråk.

Nu ni! Nu kör vi. Är det någon här som inte har sett filmen? Någon som inte har memorerat stora delar av de ikoniska replikerna? Någon som inte plockat inspiration direkt från filmen till rollspel? Jag räknar med att alla kan filmen någorlunda utantill, så jag tror vi hoppar över sammanfattningen av filmens plått och går rakt på det gôttiga.

Det börjar bra
Filmens start är magnifik. Först Makos magiska berättarröst, sedan Poledouris makalösa musik, och ovanpå det svärdssmide. Jag kan inte tänka mig bättre sätt att börja en Conan-film.


Om jag minns rätt fanns det en tanke både om att filmen skulle kännas som en Wagner-opera i musiken, och att man skulle klara att se filmen utan att man förstod ett ord av språket. Alltså förstå den enbart med hjälp av musiken och det visuella, skit samma vad som faktiskt sägs i replikerna. Det känns som om det i alla fall skulle gå att se filmen så, för det är en extremt visuell film. Och på den fronten är början bara början.

Men inte länge alls
Men sen blir det sämre. Åtminstone i ambitionen att representera Conan från Howards noveller. För några saker vi aldrig får se i novellerna är Conans bakgrund, familj, hemland, eller föräldrar. Conan är uppväxt som barbar i Cimmeria, det är allt vi vet. Men här tas den bakgrunden bort från honom när han c:a tio år gammal kidnappas av skurkarnas skurk (mer om den filuren snart) och inte får någon barbaruppväxt.

Istället blir han Arnold-stark av monotont kroppsarbete, får en gladiatorfostran som ung vuxen, och lite annat lattjo. All den tid som Howards Conan lägger på att äventyra i ungdomen - från 17 år som mest i Tower of the Elephant - är det i filmen en tid han sitter fast som slav, gladiator och avelshingst. Hur ska han då ha lärt sig några som helst vildmarksfärdigheter som han i novellerna bevisligen har skyhögt FV i? Han har liksom inte vart på jakt en enda gång sedan han var barn, eller ens behövt smyga. Sånt får mig att klia mig i huvudet. Det som gör Conan till Conan enligt förlagan är väck i filmen. Det förvirrar.

Som film i sig
Men om jag glömmer bort allt jag vet från Howard är filmen i sig fortfarande fräck så det bara skriker om det. Den känns lite fattig med dagens mått mätt, vi åttiotalister är ju i generation Sagan om Ringen till skillnad från er gamlingar. Det är aldrig den självklara inbodda värld som finns i Jacksons filmer, utan allt är bara ödemark utan ens en liten landsväg eller en bondgård vid horisonten.

Undantagen är specifika för de scener som kräver det, tex storstaden eller Conans lilla by i början. Trollkarlen Mako bor i en ballt designad hydda på stolpar. Men det är mil till närmsta granne och han har inte ens ett trädgårdsland. Den enorma kultplatsen är exakt en byggnad i form av den stora kvasi-pyramiden. Pyramiden är också den enda gång jag känner att det faktiskt finns några invånare i denna gigantiska värld.

Men nu lät jag mer negativ än jag behöver, för det var aldrig något jag brydde mig om förrän jag såg om den nu. Filmen siktar nämligen inte på realism, utan på myt. Det är en svår balansgång att gå när det är en liten budget, men filmen lyckas för det allra mesta.

Skurk och skådisar
Framför allt lyckas den med skurken. Herreminje vad den lyckas med skurken. Thulsa Doom är bättre än alla skurkarna i novellerna tillsammans. På allvar. Jäklar vad James Earl Jones är magiskt bra i den rollen. Bättre än som Darth Vader. Bättre än Mufasa. Bättre än i någon annan roll han gjort. Hade inte han varit så magnetisk i sin skurkroll hade nog den här filmen fått betydligt sämre betyg. För hans karisma målar över bristande budget och Arnolds tafatthet och bitvisa överspel.

1733411413906.png
Notera mustaschen på snubben till vänster, samt att alla är långhåriga men har klippt lugg. Det har ingen i fantasyn idag.

Arnold är bra som Conan för det mesta, men är mycket mer ojämn än jag mindes. Hans engelska var som bekant rätt usel vid inspelningen. Det gör ingenting, för han pratar så lite. Det jobbiga är de få gånger han hamnar i en dialog med en riktig skådis. Typ när han förhörs av Thulsa Doom och JEJ bara skådespelar skiten av Arnold. Hujedamej.

Men när han är med sina polare Subotai och Valeria, eller när Arnold-Conan får agera fysiskt? Då flyger det hur bra som helst. Arnold är rörlig som en katt, och smyger som en panter. Jag köper det till 100%. Svärdsfäktandet är inte Bob Anderson-kvalitet direkt, men det funkar. Det som funkar bäst är filmens sista riktiga våld.

All that matters is that two stood against many
Tjoflöjt vad den här scenen är 100% Howards Conan. Alla Thulsa Dooms farligaste soldater och hejdukar förföljer Conan och Subotai, men våra hjältar lyckas få tillräckligt med försprång för att göra upp en plan. Den planen är att bygga fällor och befästa en liten kulle, kanske samma gravkulle där Conan fick sitt svärd. När skurkarna kommer är de två mot många, och jäklar i min lilla låda vad det köttas skurkar på kreativa vis. Den här scenen har fattat grejen. Det är grymt bra. Lite övernaturligt som inte förklaras på djupet hjälper förstås till för känslan, även om det är något okarakteristiskt att det är Conan som får hjälp av övernaturligheter istället för skurken.

Om jag bara ska rekommendera en enda bit av filmen att se är det den här. Många andra scener har åldrats (med eller utan värdighet) men den här funkar lika bra idag som den gjorde på bio för över fyrtio år sedan. Möjligen att infiltrationen av Ormens Torn är i närheten av lika bra, när vi får se Conan som tjyv, inte Conan som krigare. Men den här är bäst.

1733411312928.png
Förstår du inte att det här är en ball bild har du druckit för lite kaffe.

Vyer och visuellt
John Milius fångar galet snygga vyer ibland. Det är många bilder som kunde funkat som filmaffisch i sig. Conan på templets topp med ett avhugget huvud i handen. Conan vs hammarskurken i templet. Conan med det atlantiska svärdet. Massor mer.

Filmen är lite urvattnad och blek. Det gör ingenting för den del av världen den förlagts till, men jag hade gärna sett en Conan-film till där vi får mer av färggrann öken och djungel, då det är mer det jag associerar med Conan. Det vi får är dock vackert så det förslår.

TL;DR
Det här är en film folk inte slutat tjôta om sedan den kom. Det med all rätta. Det finns mycket i den här att hämta. Jag förstår folk som läser in fascist-symbolik i den, folk som skrattar åt dess överdrifter, folk som ser den för att den är gudomligt balltuff, och alla andra sorter också.

Den är inte särskilt bra som filmatisering av Howards Conan som helhet, men scener i den är klockrena Conan-noveller i sig. Jag förstår att den startade en explosion av lågbudgetkopior, fantasyfilm, sås-film, och renodlad barbarfilm.

Men filmen är fortfarande bra på egna meriter. Trots dess ålder, trots dess brister. Det här är en film jag kommer se om. Igen.

Nästa anhalt - Conan Förgöraren!
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,082
Älskar den här tråden!!!

Tror du att Conan skulle funka bättre som tv-serie, där varje avsnitt är en fristående berättelse, som i novellerna? Lite ”monster of the week”?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,609
Älskar den här tråden!!!

Tror du att Conan skulle funka bättre som tv-serie, där varje avsnitt är en fristående berättelse, som i novellerna? Lite ”monster of the week”?
Ja. Hundra procent ja.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,320
Älskar den här tråden!!!

Tror du att Conan skulle funka bättre som tv-serie, där varje avsnitt är en fristående berättelse, som i novellerna? Lite ”monster of the week”?
Får mig att tänka på de gamla "Hercules" och "Xena" tv-serierna.
Något liknande, fast lite mer "gritty" och med Conan i huvudrollen borde definitivt kunna fungera.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,766
Conan the Barbarian (1982)
En sak som många missar är hur komplext men genomtänkt upplägget om The Riddle of Steel är.

"This. This you can trust", säger Conans pappa om svärdet, men han har fel. Det är det svärd som senare går av! Det går inte att lita på. Inget Valhall åt Conans pappa!

"Flesh is stronger", säger Thulsa Doom. Han visar sig också ha fel! Conan lyckas motstå hans hypnos och dödar honom.

Svaret är varken stål eller kött, det är vilja. Det är ett upplägg där filmen ställer oss frågan om The Riddle of Steel i början, och vi efter filmen kan besvara den.

Och nästa gång du tittar på filmen, påminns du om att den börjar med ett Nietzsche-citat...

Nästa anhalt - Conan Förgöraren!
Oh noes!
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,082
Vem vet, nu när Dr. Doom äntrar MCU kanske nästa film om Conan blir en adaption av denna serie:

IMG_8116.jpeg
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,609
Conan Förgöraren (1984)
Det här var… annorlunda.

1733825719575.png
Mäktigast av dem alla? Njae på den va?

Dä plått
Conan är på väg på ett nytt äventyr. Han kontaktas av drottning Taramis och blir inhyrd att eskortera en ung prinsessa till ett skurkslott, där bara prinsessan kan hämta en magisk nyckel. Den nyckeln kan sedan låsa upp en mystisk grotta i vilken det finns ett magiskt horn. Sedan ska Conan ta med prinsessan och hornet hem till Taramis igen.

Men självklart är det inte så enkelt. På vägen träffar Conan scen för scen en hel drös medhjälpare, och rör sig genom filmen med något av ett klassiskt DnD-party. Taramis förråder honom förstås, och hornet är till för att återuppväcka en ond gud. Men Conan besegrar även detta monster, och i slutet installeras prinsessan som drottning efter den fallna Taramis.

Ton, känsla och målgrupp
Det här är en av de sista filmerna som kom innan åldersgränsen PG-13 hittades på där borta i amerikat. Det gör att filmen hade att välja på att vara barnförbjuden, som förra filmen, eller vara helt barntillåten, som ET. De valde spåret barntillåten eftersom den typen av film dragit in typ mer pengar än de kunde drömma om.

Och jag är inte särskilt missnöjd med det valet. På allvar.

1733826278998.png
Conans party. Från vänster Thief, Wizard, Fighter, Barbarian, Escort mission, Villain. Saknas i bild - Paladinen Bombaata.

Conan har alltid varit rätt barnslig. Samma grej som superhjältar, liksom. Det är ofta fånigt och tramsigt, riktar sig till tio- till tolvåriga pojkar och ba’ kör. Och vet ni vad? Det är helt okej. Det enda undantaget är att Conan är mer explicit sexuell än vad superhjältarna är - men alla fotomodellsnygga tjejer i kroppsstrumpa i typ X-men har inte direkt varit målade utan det unga nästan-pubertala ögat i åtanke.

Hur som.

Det är en hel del knas i tonen i filmen ändå, även om jag gillar valet. För det känns ofta lika mycket Conan som det gjorde i första filmen. Ibland till och med mer. Praktisk problemlösning, ond gud med tillhörande kult (som visar sig vara ett monster när guden dyker upp), Conan snubblar på sidekicks på vägen, etc.

Många val för att göra filmen “kul för barn” är genuint urusla. Conans första kompis i filmen - tjyven Malak - är bara kass. Han borde klippts bort rakt av. Varför är det en scen som i princip är ett enda långt fylleskämt? Särskilt när Schwarzenegger INTE är bra på att skådespela fylla? Varför är en lång scen baserad på hur pinsamt det är att förklara blommor-och-bin för den fjortonåriga prinsessan? Det är bara fel, och blir varken roligt eller barnvänligt. Ovanpå det är filmen oväntat blodig (om än inte i närheten av ettan) och grundplåtten bygger på människooffer och grejer. Jag tror de hade behövt sikta på tolvåringarna i publiken, inte sjuåringarna. Och då vet jag att de ändå klippte bort en hel del för att inte bli barnförbjudna helt och hållet.

Med det sagt är ändå grunden solid om vi bara tittar på story beats i sig. Det känns verkligen som en Conan-novell i upplägget. Jag är överraskad av hur mycket jag gillade den. Förra filmens problem var att den inte är särskilt Conan, men ball som film. Den här är motsatsen - men lyckas med det vara en bättre representation av hur Howards Conan är att läsa, undantaget rasismen och misogynin då.

Filmen som film
Det märks att de bytt regissör. Mycket annat är likt, men inte det grafiska. Vi har några bilder som är lika balltuffa som i ettan, men lååååångt ifrån lika många. Inte ens samma mängd ikoniska repliker. Jahapp. Det känns mycket mer som ett lite lyxigare avsnitt av en TV-serie, med platt ljus och billiga miljöer. Särskilt eftersom Conan själv byter kläder hejvilt under äventyret, utan förklaring eller anledning. Att inte bry sig om kontinuitet på det sättet är typiskt för lågbudget-TV i min värld.

Däremot är det en hel del annat som förändrats till det bättre. Schwarzeneggers engelska har förbättrats enormt, och han är överraskande bra i dialogscenerna nu. Fortfarande långt ifrån vad han senare ska bli i tex T2, men ändå. Han har biffat till sig mer också, och är mer tydlig kroppsbyggare. I förra filmen var det åtminstone försök att han skulle ha “naturliga” muskler.

Våldet är också ett steg upp. Det är inte lika mycket bonk-bonk-bonk och ett hugg, en död som det var i ettan. Men det är aldrig på samma allvar som den stora slutstriden i ettan. Det känns mer som en cartoon, fast med riktiga skådisar.

Men skurken? Taramis är överraskande bra. Till och med nästan fenomenalt bra. Hade hon varit med mer tror jag hon hade haft kapacitet att bli nästan lika hyllad som James Earl Jones i ettan. Sarah Douglas skådespelarinsats lever nästan upp till sin föregångare. Hon försöker inte härmas, utan satsar mer på majestätiskt smicker och inställsamhet, men ändå med en ständig värdighet. Hon är en av filmens höjdpunkter.

1733825890622.png
Idolfoto av Drottning Taramis. Signering kan lösas, betala med swish

Grace Jones är också riktigt bra. Det enda tråkiga är att hon har på sig i princip en stringbikini i läder, kompletterad med en liten ekorrsvans. Hej och hå. Filmen har en hel del sexualiserade, eller till och med rena BDSM-laddade klädval ibland. Och ändå vill den vara barnvänlig.

Nämensåatte…
Det är mycket i filmen som inte funkar. Men det som är bra är bättre än jag trodde. Jag har blivit varnad för den här så många gånger att jag förväntade mig det värsta. Det är inte alls så illa som (många) folk påstår.

Med det sagt är det ju tramsigt. Det är en film som omfamnar sin inneboende dumhet och inte försöker lyfta det till ett epos som första filmen. All fantasy har en inneboende fånighet, och du behöver hitta exakt rätt ton för att inte landa fel i stämningen där. De här båda filmerna väljer att jobba åt strikt olika håll. Den första lyckas ta sig själv på allvar och få det att funka nästan rakt igenom. Den andra väljer tvärtom att omfamna den inneboende tramsigheten, likt valfritt avsnitt Xena. Båda funkar, men på helt olika sätt.

1733825972443.png
Bevisföremål 44B i att filmen är tramsig. Stora slutmonstret vill kramas. Och har något freudianskt i pannan.

Sen en sak jag inte kan förstå - titeln. Varför just Conan the destroyer? Vad förgör Conan i den här filmen? Om något slutar förra filmen med mycket mer förgörelse än den här - här slutar ju allt lyckligt och Conan är hela landets stora hjälte. Conan the Adventurer hade varit en bättre titel.

TL;DR
Sämre och dummare än första filmen. Bättre än många påstår. Jag ångrar inte att jag sett den. Men tror jag nöjer mig med att se höjdpunkter på youtube när jag ska se om den, inte hela filmen.

Räkna inte alls med samma sak som i förra filmen. Men gillar du åttiotalsost kommer du inte bli besviken, om än du kommer rulla med ögonen då och då.

Vi avslutar med en liten crossover.

 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,687
Destroyer är en helt okej D&D:ig fantasy film. Det stora problemet den har är att den är uppföljaren till mästerverket som fick en hel generation att älska fantasy. Den är uppföljaren företaget ville ha på så många sätt som är dåligt. Men den är ju absolut lika bra som Dungeon & Dragons 2023 och så. Biten med spegel trollkarlen har nog många av oss snott till dungeons.

Red Sonja nu? Du är så nära botten av hålet att det ju vore synd att sluta gräva :D
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,082
Någon chans att du gör stickprov på serietidningarna och den tecknade tv-serien. Det var min första introduktion till Conan 😊
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,609
Kommer du även att se Röda Sonja-filmen?
Jag vet inte. Det finns två filmer som skulle varit Conan 3 jag funderar på att se, och Barbarernas Hämnd är en av dem. Men ingen av dem blev ju Conan, så egentligen borde jag kanske gå rakt på rebooten... Jag får se. Mer film blir det definitivt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,609
Någon chans att du gör stickprov på serietidningarna och den tecknade tv-serien. Det var min första introduktion till Conan 😊
Inte omöjligt! Om jag hittar det på något lagligt sätt så. Jag ägde bara ett enda nummer av tidningen själv i ungdomen och läste nog inget mer hos kompisar var jag minns.

Vilken tvserie var det du såg? Det finns två tecknade och en otecknad.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,609
Destroyer är en helt okej D&D:ig fantasy film. Det stora problemet den har är att den är uppföljaren till mästerverket som fick en hel generation att älska fantasy. Den är uppföljaren företaget ville ha på så många sätt som är dåligt. Men den är ju absolut lika bra som Dungeon & Dragons 2023 och så. Biten med spegel trollkarlen har nog många av oss snott till dungeons.

Red Sonja nu? Du är så nära botten av hålet att det ju vore synd att sluta gräva :D
Du slår huvudet på spiken. Det känns extremt mycket mer som ett manus som genomgått fokusgruppstester och grejer. Inte mycket kvar av första filmens vision, filosofifunderingar och patos.
 
Top