Nekromanti SPELSTIL

LutherHex

Veteran
Re: Äsch, du är ju ingen nykomling

Så värst himla nykomlig är du väl ändå inte? Är inte det här typ tredje vändan?
Tredje vändan eller andra. Räknat i timmar och inlägg anser jag mig dock fortfarande vara nykomling.

Hoppas han (Vulf) skriver något inlägg i denna debatt snart.
Ännu roligare vore om du kom på en av våra forumsöl och träffade honom på riktigt. Jag tror inte han skulle motsvara din bild av honom.
Tack för inbjudan. Ska fundera på saken. Någon särskild och bestämd bild av honom har jag inte.

/M

Marcus J

Hero
Re: Vad vill du?

Fråga: "Oskrivna blad" saknar alltså regler och tärningar? Ni spelar alltså inga roller heller, utan berättar bara för varandra? Man tar alltså vid där föregående talare slutade berättelsen? Isåfall är det en berättelselek och inte rollspel. Det skulle vara intressant att se på då ni spelar, jag tror dock inte att jag kommer att hålla med om att det är rollspel ni sysslar med om det är 100% eller nära 100% berättande.
Nu ska jag inte ta orden ur munnen på Genesis men regler behöver inte handla om prestationsrollspel på det sätt som till exempel DnD's taktiska regler gör, utan de kan främja berättande genom att avgöra tvister mellan spelarna (vems linje ska vi gå vidare på?) eller så kan de föra berättelsen in på ett spår som man inte hade tänkt på.

Ett exempel på detta är de flesta så kallade konfliktresolutions system. I dem så handlar reglerna primärt inte om ens rollperson klarar en handling, utan om den vinner en konflikt. En viktig del i dem reglerna är att båda utfallen ska vara intressanta och föra berättelsen vidare.
Ett slag om man klarar att dyrka upp ett lås på en dörr är inte så intressant. Om man inte klarar det så kan man bara försöka igen eller så kommer man inte vidare. Gäsp.
Istället så kan spelaren säga att han vill hinna dyrka upp dörren innan vakterna som jagar honom kommer ikapp. Nu har du vad som händer om han lyckas, då säger speledaren: Om du misslyckas så dyrkar du upp dörren efter att vakterna har rundat hörnet bakom dig! (Eller så kanske du blir tillfångatagen, etc.) Nu handlar inte längre systemet om handligen utan om konflikten (öppnar jag dörren? VS kommer jag undan?). Detta är en av de saker som skiljer Forgespelen mot de vanliga rollspelen.
(Just detta exempel är hämtat från Burning Wheel Revised,IIRC)

Med det sagt så fungerar antagligen Oskrivna Blad på ett helt annat sätt.

/Marcus vill spela Dogs ikväll

LutherHex

Veteran

Det typiska för samberättande är att spelarna blir författare snarare än skådespelare - så att de kan påverka miljöer och stoppa in spelledarpersoner precis såsom enbart spelledaren kan göra i traditionella rollspel. Till skillnad från andra typer av rollspel så handlar inte samberättande om att ta reda på de trovärdiga konsekvenserna av utförda handlingar, utan snarare om att sätta i ordning förutsättningarna för de händelser som av en eller annan anledning skall inträffa.

Det typiska samberättarspelet är Baron Munchaussen, där deltagarna får uppgifter i stil med "berätta om hur du besegrade hela den turkiska armén med en hink fikon, ett par för trånga långkalsonger och en luftballong!" Sedan får man berätta om hur detta gick till. Man vet alltså att man kommer att lyckas besegra hela den turkiska armén, men frågan är hur det kommer att ske. Konsekvenserna är alltså bestämda (=baronen kommer besegra hela den turkiska armén, och han kommer använda hinken med fikonen och luftballongen, m.m.) men det spännande är att få veta hur deltagaren kommer att sätta i ordning förutsättningarna.

Samberättande sker dock inte alltid slumplöst. I Gurgeh's Supergänget så slår man tärningar och har egenskaper, nästan som ett traditionellt rollspel, men när man väl slagit så uppstår alltid stora tolkningsbehov av vad som egentligen hänt i världen. Deckarpojken använde sin "irriterande plugghäst"-förmåga för att rädda en gammal panschis i rullstol från dennes kollisionskurs med en skenande buss. Hur gick det till? Spelaren kanske berättar att Deckarpojken går fram till en hammarbyare som lyssnar på matchen via radio i sin MP3-spelare, för att kasta sönder den mot backen och sedan koppla samman lösa sladdar med sin grafritande miniräknare och sedan använda radiovågorna för att fjärrstyra panschisens motoriserade rullstol och köra bort från bussen, i säkerhet. Då har spelaren hittat på både hammarbyaren, mp3-spelaren, den kvasiteknologiska förklaringen och till och med att panschisens rullstol skulle vara motoriserad. Han styr över förutsättningarna som en författare, för att uppnå det givna ändamålet - som i det här fallet delvis bestämdes av tärningarna. Hammarbyaren är extremt irriterad på Deckarpojken för att hans radio blivit förstörd mitt i de spännande slutminuterna av matchen.

Samberättande kan också ske innan man rullar några tärningar. Det går exempelvis utmärkt att konstatera att "alla konflikter skall vara fifty-fifty". Så om lilla flickan Peggy Plutt skall möta stora hulken Bronko Brutal i armbrytning, då har deltagarna en liknande hård nöt att knäcka. Hur kan det bli en jämn armbrytning mellan två så här olika tävlande? Hur lyckades lilla flickan Peggy Plutt egentligen skaffa sig ett jämlikt läge mot Bronko Brutal? Kanske kletade hon in hans kläder med klipulver innan matchen? Kanske uppfann hon ett styrkepiller? Kanske har hon inte gjort något slugt alls, utan det är Bronko Bill som satsat pengar på henne och som vill samla in storkovan? Det blir upp till deltagarna att avgöra.

Det där illustrerar principen rätt tydligt, utan att jag går in på detaljer såsom konfliktresolution och liknande.
Ok. Du antog rätt. Jag har aldrig spelat samberättande, men efter din utmärkta skildring av det känner jag att jag inte har missat något jag skulle gilla.

Krille

Super Moderator

Är det ett måste att ha spelat alla rollspel som finns för att bli asduktig på rollspel menar du? Om du ständigt byter spelsystem hinner du ju aldrig fördjupa dig. Jag spelade för övrigt Drakar och demoner och Mutant under de åren jag inte spelade prestationsrollspel.
Tja, om man säger så här: efter tjugofem års rollspelande av gott och väl över 100 olika rollspel (däribland Drakar&Demoner, Mutant och Eon - det sistnämnda var jag som bekant med och skapade) så blev jag lätt blasé vad gäller miljöer och system. Miljöernas kvalitet mäts inte längre i djup eller kilogram moduler, utan för min del krävs det att de ska ha "det", det där extra som fångar min fantasi. Det är därför som Spelljammer-miljön med magiska flygande rymdskepp fångar mitt intresse medan Forgotten Realms med dess dussinfantasy inte gör det, trots att Spelljammer-linjen är tokliten och Forgotten Realms mäts bäst i hockeybagar. Spelljammer har det där som fångar fantasin.

När det gäller system är jag ännu mer blasé. De innehåller ju i princip samma sak: hur man slår ihjäl goblins och hur man dyrkar dörrar, med lite administration för att bli bättre på att slå ihjäl goblins och dyrka dörrar. Där är regelmängd tvärtom en nackdel: en Eon Grand Luxe Tortilla med extra sås gör samma sak som en DoD2 utan nåt extra, fast med fler detaljer (och därmed fler saker som kan bli knas) och väldigt mycket långsammare. Det gör mig till en sämre spelledare, eftersom Grand Luxe Tortilla gör att jag har fler detaljer att hålla reda på som bara har med regelprocedurer och tärningsskyfflande att göra, och därmed snor min uppmärksamhet från det viktiga.

Vad det viktiga är låter jag vara osagt: det kan vara rollgestaltande, det kan vara ståry, det kan vara intriger och metaplott, det kan vara kulturrollspelande i andra världar, det kan till och med vara gärningsmannaprofilering, men det är defintivit inte sifferskyfflande som en dator skulle kunna lösa bättre och snabbare än jag.

I vilket fall som helst, får jag ännu ett system med "slå ihjäl gobbos och dyrka dörrar"-regler så brukar jag lära mig dem på en kvart. För sjutton, jag kan skapa ett sådant system på en kvart!

Ze point är att om jag inte hade spelat de där hundratalet rollspelen under tjugofem år så hade jag inte haft färdigheten "genomskåda slå ihjäl gobbos och dyrka dörrar-rollspel" till FV 60. Det är inte det enda sättet att bli asduktig på rollspel, men det är ett sätt, och det har den trevliga fördelen att man inte bara blir rätt bra på att spela rollspel, utan dessutom spela rollspel på många olika sätt. Som extra bonus så har man en bra baskunskap om man vill skapa egna rollspel.

Vilket för oss över till en annan aktivitet som utförs i 25 år, nämligen kampsport:

Liknelse: Om jag tränar femtio olika kampsporter i 25 år, blir jag då överlag bättre på kampsport än om jag tränar fem olika i 25 år? Jag anser att FV 60 på fem olika är mer imponerande än FV 10-15 på femtio, sannolikt har du en annan uppfattning.
<inte helt seriöst>
Det beror väl på färdighetssystemet. Om färdighetssystemet bara har färdigheten Kampsport och du tränar i 25 år, så får du liksom FV 60 i Kampsport, oavsett om du har tränat enbart karate eller om du har tränat karate, shorinji kempo, kendo, hung gar, tai chi chuan, pentjak silat, sambo, krav maga och wing chun.
</inte helt seriöst>

Mer seriöst: det finns lite problem med att värdera olika sorters rollspel. För det första är det inte någon som har en aning om vilka olika sorter som finns. Ron Edwards och The Forge har börjat en bit på vägen att kartlägga detta och forma en rollspelsteori, och de har kommit ganska mycket längre än enbart "prestationsrollspelande" kontra "gestaltningsrollspelande". Men eftersom kartläggandet enbart är i sin linda - hobbyn är som bekant över trettio år gammal, medan utforskandet som mest är sju år gammalt - så är det vanskligt att säga att det är den sanna bilden av verkligheten.

I och med att vi inte ens vet vilka sorters rollspelande som finns så är det också vanskligt att säga hur de är sammankopplade med varandra. Är skillnaden mellan prestationsrollspelande och gestaltningsrollspelande stor eller liten, och hur uttrycker sig den skillnaden? På vilka sätt är de två grenarna sammankopplade? Tja, det vet vi inte idag, till viss del på grund av att det inte finns en enhetlig terminologi. Vi vet helt enkelt inte vad de andra menar med "prestationsrollspelande". Vi tror att vi vet det, men förmodligen pratar vi runt varandra och missuppfattar hejvilt.

Sen har vi värderingen av de olika komponenterna. Den är om möjligt ännu mer vanskligt. Du kan säga att du har 200% kul istället för 50% kul när du prestationsrollspelar, men problemet är att det inte är en sanning för någon annan: du kan helt enkelt inte säga att någon annan skulle ha 200% kul om de prestationsrollspelade.

Genesis

Ni dés ni maître

Hey, nu börjar vi få ett bra debattklimat! Från min sida ser det ut som om du reviderat din originalsynpunkt, men det är väl så att jag och andra missförstod dig i början, kanske.

men poängen är att man inte alltid vet vad som är bäst för en själv.
Nä, jag är helt för att testa alla varianter för att se vad man gillar. Men det lät på dig som att alla borde spela prestationsrollspel, vilket jag vände mig emot. Om jag missförstod, så är vi ju inte alls oense om den punkten.

Det finns de som spelar rollspel på ett sådant sätt som de kanske inte skulle om de såg andra möjligheter.
Som du och forgespelen, då? :gremsmile: Du har ju, efter vad jag förstått, endast spelat traditionella rollspel av typen "Varje spelare har en rollperson, utom en spelare som är SL, och kontrollerar resten av världen. Varje rollperson beskrivs av en mängd siffervärden, som värderar vad han kan utföra i spelvärlden. En spelare som inte är SL har ingen rätt att påverka spelvärlden på andra sätt än genom sin rollperson, och spelreglerna försöker emulera spelvärldens naturlagar". Det här är ganska många begränsningar, trots allt.

Jag är säker på att rollgestaltningsrollspelande och berättande är en betydligt vanligare form av rollspel än prestationsrollspel, därför kan många missa den senares möjligheter. Detta tror jag därför att hitills ingen av de som spelat med mig (ca 60 pers) har någonsin (enligt dem själva) spelat en rollspelsvariant med en så avancerad nivå av problemlösning tidigare.
Det verkar, tycker jag, som att du ställer ett krav på att problemlösningen skall vara "avancerad" för att det skall räknas som prestationsspelande. Då är det ju inte så konstigt att det är få som spelar det, eftersom det kräver stor skicklighet hos spelledaren. Eftersom det verkar som om du aldrig träffat någon som är en lika skicklig spelledare som du själv, så är det ju inte så konstigt att du aldrig träffat någon som har spelat på lika hög nivå som du själv. Därmed drar du själv gränsen som exkluderar så stor andel av rollspelssverige. Jag menar, deckargåtor är ju jättevanliga i rollspelssammanhang. Jag tycker att det känns konstigt att dra någon sorts kvalitativ gräns för vad som är prestationsspel. Eller vad är det som skiljer prestationsspel från vanliga deckargåtor?

Vad gäller din fråga om fantasyläsning och deckare, så kan man väl läsa båda delarna, om man gillar det?
Jajjemänsan. Men om man inte gillar det? Som sagt, så är jag för att prova allt, men emot att fortsätta med något man inte tycker är kul.

Anekdot: då Thomas i min spelgrupp var SL i min kampanj hade vi en spelare med som vi kan kalla Johan. Johans rollperson (som hade INT 14) ställdes inför en ande som gav honom tre önskningar. Han fick en kvart på sig att tänka ut tre önskningar om vad han ville. Då en kvart hade gott frågade SL spelaren vad hans RP önskade sig. Johan svarade: "Jag kom inte på något." Vad gör man med sådana spelare med en så begränsad fantasi?
Intressant problem, men om du vill diskutera det, så tycker jag att du startar en ny tråd istället, så att folk hittar det.

Med det resonemanget har jag alltså 50% kul, vilket inte stämmer. Jag har 200% kul.
Jo, det stämmer kanske. Det är snarare så att man bör hitta sin egen bästa blandning. Och min optimala blandning ligger nog på mindre prestationsspel än din. Faktum är att i till exempel Münchaussen (återigen!) så finns det 0% prestationsspel (som jag förstår din definition), och det är bland de roligaste spel jag spelat.

Om du strävar mot 100% berättande, varför skriver du inte böcker istället för att spela rollspel?
För att jag vill berätta tillsammans med andra. Inte själv, det är tråkigt.

Fråga: "Oskrivna blad" saknar alltså regler och tärningar? Ni spelar alltså inga roller heller, utan berättar bara för varandra? Man tar alltså vid där föregående talare slutade berättelsen? Isåfall är det en berättelselek och inte rollspel. Det skulle vara intressant att se på då ni spelar, jag tror dock inte att jag kommer att hålla med om att det är rollspel ni sysslar med om det är 100% eller nära 100% berättande.
Okej, "nära 100%" är väl en överdrift, men det är väldigt svårt att mäta, och vi menar säkert olika saker i alla fall. Vad gäller regler tärningar så har det väl inget med saken att göra? Att ha regler och tärningar ser jag inte som minskande eller ökande varken rollgestaltande, berättande eller prestationsspelande. Det handlar bara om att införa slump och begränsa möjligheterna (något som ofta hjälper kreativiteten. Där kanske du hade problemet med "Johan". Han kanske hade alldeles för stora möjligheter? Då är det svårt att vara kreativ).

Oskrivna blad fungerar på så sätt att alla har en rollperson och alla är spelledare, så vem som helst kan införa vad som helst i berättelsen. Säger jag att ett piratskepp anfaller, så gör det det, om ingen annan säger emot. På så sätt så blir det mycket utrymme för berättandet. Dessutom innehåller det regler för att driva på berättelsen. Man spånar väldigt mycket vidare på varandras idéer. Vill du läsa det, så finns det gratis här.

Baron Münchaussen (hur jäkla många gånger har jag nämnt det nu?) fungerar dock ungefär som du beskrev, fast med några regler om hur man kan påverka varandras historier.

Genesis

Ni dés ni maître

Med det sagt så fungerar antagligen Oskrivna Blad på ett helt annat sätt.
Det är faktiskt precis så Oskrivna blad fungerar, med den lilla skillnaden att det inte behöver bara vara två möjliga utgångar av konflikten. Jag kan säga "om jag vinner, så hinner jag få upp dörren och kommer undan vakterna", på vilket du svarar "om jag vinner, så upptäcks du av vakterna". Sedan kan någon annan säga "om jag vinner, så har dörren en fälla, som slår igen om din dyrkarhand" och ytterligare någon "om jag vinner, så räddas du av att du i sista stund upptäcker en hemlig gång". Det kan finnas lika många lösningar som spelare (och egentligen kan faktiskt en och samma spelare föreslå flera lösningar och slå för dem allihop, även om det inte specificeras i reglerna).

Konfliktresolution ligger nära hjärtat hos Oskrivna blad.

Genesis

Ni dés ni maître

Maleficior said:
Ok. Du antog rätt. Jag har aldrig spelat samberättande, men efter din utmärkta skildring av det känner jag att jag inte har missat något jag skulle gilla.
Maleficior said:
poängen är att man inte alltid vet vad som är bäst för en själv.
:gremtongue:

LutherHex

Veteran

Inga. Är det ett måste att ha spelat alla rollspel som finns för att bli asduktig på rollspel menar du?
Det tror jag inte att han menade (och det tror jag inte att du tror, heller).
Det tror absolut inte jag, men jag tror att det var det han menade.

Däremot så skulle jag rekommendera att du tar en titt på de rollspel som kommer från forgeiterna. De är ganska radikalt annorlunda från "traditionella" rollspel.
Ok, efter midsommar någon gång då jag har gott om tid.

Det här tipset har egentligen inte så mycket med prestationsrollspel att göra (förutom kanske att jag personligen associerar Mutant och DoD med prestationsrollspel mycket mer än rollgestaltande), utan är mest ett tips.
Jag förstår det. Säkert har du rätt här angående Drakar Demoner och Mutant.

Forgeiterna har breddat rollspelshobbyn otroligt mycket, och de traditionella rollspelen är numera en ganska snäv och liten grupp (även om den naturligtvis är gigantisk försäljningsvolymsmässigt) av möjliga spelsätt. Baron Münchaussen (som jag dock inte vet huruvida det kommer från en forgeit) har till exempel ingen spelledare, inget färdighetssystem, eller värden på rollpersonerna överhuvudtaget. Universalis har inte ens några rollpersoner, egentligen (anses dock av många inte vara ett rollspel). I Polaris så spelar varje spelare fyra olika roller (dock inte samtliga rollpersoner) och konflikter avgörs genom en sorts "nyckelfraser". I Inspectres så finns inget förberett äventyr, bara en utgångspunkt. Vad som egentligen har hänt (den faktiska deckargåtan man skall lösa) skapas under spelets gång.
Enligt min uppfattning är de inte rollspel isåfall, utan någon annan umgängesform som bör få ett annat namn. Improviserad rollteater kanske, eller samberättande teater?

The Shab Al-Hiri Roach är starkt formaliserat, med olika faser som spelet går igenom och kort som dras av spelarna. Och så vidare. Mitt egna spel kräver inga förberedelser och ingen spelledare.
Isåfall är det första ett kortspel och inte ett rollspel. Inte ditt heller, även om det kan vara ett väldigt kul och bra spel, saknas SL och spelare är det inte rollspel. Ingen idé att försöka få mig att tycka det. Då får du argumentera tills ragnarök kommer.

För övrigt anser jag att dataspel som kallas rollspel inte är rollspel de heller egentligen. Datarollspel kan man kalla dem, inte rollspel.

Så att jämföra äventyr man skrivit kan knappast anses vara ett bra mått på "rollspelsskicklighet", eftersom många spel inte har stöd för färdigskrivna äventyr.
Jag förstår hur du tänker, eftersom du varit betänksam nog att omsorgsfullt förklara för mig (och upplysa mig) om vad du och andra menar med rollspel. Eftersom vi inte har samma uppfattning av definition kan vi givetvis inte göra jämförelser. Jag är av den gamla skolan och jag anser att teater och rollspel är besläktade verksamheter, men absolut inte samma sak.

Enligt er definition tycks vad som helst där berättande tar plats kunna kallas för rollspel. Då är småbarns rollekar också rollspel, teater är rollspel, film är rollspel, dans är rollspel, böcker är rollspel. Eftersom jag är emot flummiga definitioner i alla sammanhang, som kan betyda nästan vadsomhelst delar jag inte Er uppfattning av definition av rollspel.

Skall man dra liknalsen med kampsport, så tycker jag att traditionellt rollspel kan liknas vid boxning. Det är effektivt och kräver sin man eller kvinna. Forgeiterna kom är folk som började tänka "Vänta nu, man måste ju faktiskt inte bara slå över midjan. Man kan ju sparkas, och knäa i skrevet, och greppa, kasta, svepa också." Från mitt (och antagligen Traffauts) perspektiv, så är traditionella rollspel som DoD, D&D, Mutant, Eon, Shadowrun, alla de där, i princip ett och samma spel. De är intill förväxling lika, med endast kosmetiska skillnader.
Intressant synpunkt, men om man skalar bort en massa saker från boxningen, som Forgeiterna tycks ha gjort från rollspel enligt din beskrivning förstår jag inte hur detta kan ge mer, men kanske saknas det massor i din beskrivning? Du får gärna vidareutveckla detta intressanta resonemang.

Ville bara expandera och förklara litet om forgeiterna och deras rollspelsrevolution (mitt ordval). De har gjort mycket intressanta grejor, och jag skulle rekommendera en titt. Det är något jag rekommenderar alla som inte spelat annat än traditionella rollspel.
Tack så mycket. Mer kunskap skadar ju aldrig. Fast som sagt, vad jag tycker det verkar, eftersom jag inte hunnit sätta mig in i forgeiternas spelsätt utan bara utgår från inläggen från andra här, så tycks de enligt min uppfattning syssla med avancerad teater och inte rollspel.

Rising

Vila i frid

Jag delar din uppfattning. Jag skulle definitivt inte rekommendera samberättande för dig.

Men det är det som är det fina med rollspel, tycker jag. Vissa är helt inställda på spelstrategi med golvplaner och att utnyttja kombos i reglerna - vissa är helt inne på att gestalta svåra känslor, såsom en främmande sexualitet eller hur man resonerade i en helt annan kultur för länge sedan - och vissa är inne på att hitta på ett fantasifullt och stilistiskt sätt för den hemlige agenten att använda sin syrasprutande reservoarpenna och hologramgenererande cigarett-etui för att rädda världen från yakuzans lasersatellit...

Jag personligen gillar alla dessa delar, men det gör inte mig bättre än någon annan. Jag tycker tvärtom att en stor del av charmen med dagens rollspelsklimat (till skillnad från nittiotalets) är att vi kan ha så olika åsikter och ändå göra mer produktiva saker än att bara stå och bjäbba mot varandra.

Idag skrivs det flera trådar på Rollspelsmakande som bara handlar om spelstrategi och spelmekanik. Det finns givetvis de som tycker sånt är fullkomligen öken och att det är den lägsta formen av rollspel. Det är helt okej att tycka så. Men de håller sig undan dessa trådar eftersom de vet att de inte skulle bidra med något om de blandade sig i och bara klagade. Istället så skapar de egna trådar där de pratar om sånt som de gillar.

Några av oss (som jag) gillar nästan alla spelformer och hittar därför något intressant i nästan varje tråd. Andra kan vara mer selektiva och strunta i trådar som inte behandlar sånt som de är intresserade av. Är inte det rätt schysst, egentligen? Jag ser inte det som ett utslag av jante eller att alla skulle hålla varandra om ryggen. Jag ser det som att man lägger ned sin energi på mer produktiva saker än att bara bråka med varandra.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad är rollspel?

Jag förstår hur du tänker, eftersom du varit betänksam nog att omsorgsfullt förklara för mig (och upplysa mig) om vad du och andra menar med rollspel.
Jag är inte andra, utan bara mig själv, men såhär definierar jag rollspel:

1) Finns det regler som styr vad som händer under spelandet?
2) Gestaltar man en roll?

Svarar man JA på båda frågorna är det ett rollspel. Andra saker som folk eventuellt förknippar med rollspel: rollformulär, spelledare, tärningar, golvplaner, sjuksköterskeuniformer, spelledarskärmar och annat är valfritt.

För att förtydliga kan jag ge exempel på saker som inte är rollspel, men är nära:

Drakborgen: Är inte ett rollspel eftersom man inte gestaltar en roll, även om man spelar en specifik figur.
Teatersport: Är inte rollspel eftersom det inte finns några regler som styr spelandet, dock regler som styr saker runt spelandet.

Enligt min uppfattning är de inte rollspel isåfall, utan någon annan umgängesform som bör få ett annat namn. Improviserad rollteater kanske, eller samberättande teater?
Vad är det du saknar för att det ska få räknas som rollspel enligt din definition (vilken den nu är)? Måste det finnas spelledare? Tärningar? Blyertspennor? Ett färdigskrivet äventyr? Något annat?

/tobias

LutherHex

Veteran
Re: Hur testar man "skickligast"?

Jag funderar lite grand över hur man egentligen skulle kunna testa och bedöma vem som är "skickligast" på rollspel?

För att kunna göra en vettig bedömning måste man ju fastställa ett sätt att kvantifiera och gradera kvalitet av rollspelande, och även ta fram ett system för att bedöma en prestation.

Det är ju väldigt svårt att bedöma ens vanliga bedömningssporter, som backhoppning, isdans eller simhopp, så jag har väldigt svårt att se framför mig hur man sätter ribban och "poängen" som ska tilldelas någon som gör en rollspelsinsats eller vad man nu ska kalla det.

Vad är det som är viktigt att uppnå? Och hur vet man att någon uppnått detta?

När jag har skrivit tävlingsäventyr till konvent har jag använt följande system för att ranka lagen (saxat från ett gammalt inlägg):

Citat:

Jag hatar när det ska tävlas i rollspel. Men eftersom många konvent tror att man måste göra så för att locka spelare, kräver de ofta att det görs nån slags bedömning av spelandet. Jag har ett system för det som funkar som följer:

Spela äventyret. Tänk sedan tillbaks på äventyret och på hur spelarna uppträdde, och poängsätt följande påståenden utifrån hur gruppen presterat:

1. Spelarna rollspelade bra: 1 (dåligt) - 20 (bra)
2. Du hade kul som spelledare: 1 (tråkigt) - 20 (kul)
3. Spelarna visade god disciplin: 1 (dålig) - 20 (bra)

Hur många idiotiska saker hittade de på: -2/idiotsak (eller -5 om du vill vara lite radikal eller om de gjort nått superdumt)

Av dessa punkter bör åtminstone några kommenteras närmare.

Rollspelande - för att du ska ge över 16 poäng måste gruppen ha presterat en föreställning värdig en Oscar. Och kom ihåg, alla i gruppen skall ha spelat så bra! Oftast omöjligt.

Speldisciplin - bråkade spelarna sinsemellan om småsaker som gjorde att spelledaren hade det tråkigt (dåligt) eller försökte de hjälpa till att skapa en god stämning i gruppen (bra). Brydde de sig inte om att lyssna på dig så att du fick förklara allting flera gånger (dåligt) eller var de uppmärksamma på vad du sa (bra).

Idiotstraff - Rollspelare hittar alltid på de mest barocka saker när de rollspelar. Om spelare gör ofantliga idiothandlingar ger du gruppen -1 poäng. För varje idiotgrej, dra ifrån 1 poäng. Hit hänvisas även regelidioti, alltså försök att ändra en situation genom att hänvisa till detaljer i reglerna när detta uppenbart förstör tempo och stämning.

När du funderat över dessa påståenden lägger du ihop alla poäng och får en totalsumma för gruppen. Modifiera denna individuellt med +5 eller -5 för de spelare som gjort särskilt bra eller särskilt dåligt från sig, och med eventuella andra bonusar som anges i äventyret. Lägg ihop alltihop och presto, så har du poängen för spelgruppen.

OBS! Med detta system skiter jag i hur långt de har kommit i äventyret, vilket jag anser vara mindre viktigt än de andra faktorerna. Om man vill ha med det är det bara att ge varje spelare 5 poäng för varje scen de överlever. De som kommer längre får mer poäng än de som rollspelar in absurdum vid fruktostbordet.

Är det en modell som skulle fungera?

Om den inte fungerar, vad är det då som ska poängbedömas, och hur gör man en objektiv bedömning av prestationen?

/Magnus
Gnuggar händerna, detta börjar bli riktigt intressant.

Jag brukar använda ett system som påminner om ditt, men är mer djuplodande. Jag använder mig av något jag kallar äventyrspoäng. Dessa sätts ut i förväg, som en maxpoäng av vad som är möjligt, även om bonusar finns för oförutsedda händelser. Saker jag ger poäng för är främst om spelarna löste problemet i scenen på ett smart sätt, sedan hur väl de rollspelade sina RP och hur väl de samarbetade. Man kan få minuspoäng för extra dumma saker, både vad beträffar smartness och rollgestaltande och brist på samarbete. Jag går systematiskt igenom hela äventyret och varenda episod och händelse (utom de flesta slumphändelser) och alla scener ges poäng enligt denna modell.

Om de förstör spelstämningen så kan även sådant ge minuspoäng. Smarta saker jag inte tänkt på ger alltid en bonus, även om jag inte alltid kan låta dessa gärningar lyckas.

Genom att jag gör en kalkyl INNAN man har spelsessionen (oftast iallafall) så blir bedömningsgrunderna mer objektiva. Spelarnas dicisplin och om jag som SL hade kul är inte saker jag bedömer i detta. Den första för att dålig disciplin straffar sig själv. Den andra för att det skulle bli alltför subjektivt.

Givetvis blir en konsekvens av mitt system att ju längre man kommer i äventyret, desto fler poäng brukar man ha skrapat ihop, om vi förutsätter att gruppen inte begått en massa misstag. Då kan de faktiskt ligga poängmässigt sämre till än en annan grupp som inte spelat lika långt, sådant har hänt i min kampanj.

Mitt system är förstås designat för att passa prestationsrollspel bäst.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Så, vad är då ett rollspel?

Okej, det är mycket du inte tycker är rollspel. Vad är då kriterierna för att något ska få kallas "rollspel" enligt DIN definition?

/M

Mogger

Hipsteranka

[ QUOTE ]
Det tror absolut inte jag, men jag tror att det var det han menade.

[/ QUOTE ]

Nej, jag menade inte att den som hade spelat mest spel var "bäst på rollspel". Jag menade, vilket jag även skrev, att det nog är svårt för dig att greppa alternativa spelstilar utan att ens känna till dom. I förlängningen var alltså poängen att det bör vara ganska svårt att påstå att det ena är bättre än det andra utan att egentligen veta vad det andra är.

Dina definitioner av rollspel är f.ö ganska snäva. Väldigt mycket får inte plats, och jag vet inte vad du tror att rollspel vinner på att exkludera olika former. Jag anser tvärtom att hobbyn berikas av olika former.

Jag förresten efter att ha läst din profil börjat få klarhet i vad du menar med prestationsrollspel. Du menar riktigt svåra gåtor där det krävs att spelarna är superskärpta för att fatta vad som händer. Jag håller med om att det kan vara roligt och givande, men det är absolut inte där mitt fokus ligger. Jag bryr mig mycket mer om vad som driver Jack the Ripper och vilka inre konflikter rollpersonerna tvingas brottas med på jakten efter mördaren. Jakten är för mig sekundär och skulle mest bilda ram medan huvudpersonernas dilemman skulle lyftas fram ordentligt.

Men främst anser jag att rollspel bör inrikta sig till deltagarna. Därför gillar jag spel där spelarna har ett tydligt inflytande över storyn och dess innehåll.

LutherHex

Veteran

Ett slag om man klarar att dyrka upp ett lås på en dörr är inte så intressant. Om man inte klarar det så kan man bara försöka igen eller så kommer man inte vidare. Gäsp.
Istället så kan spelaren säga att han vill hinna dyrka upp dörren innan vakterna som jagar honom kommer ikapp. Nu har du vad som händer om han lyckas, då säger speledaren: Om du misslyckas så dyrkar du upp dörren efter att vakterna har rundat hörnet bakom dig! (Eller så kanske du blir tillfångatagen, etc.) Nu handlar inte längre systemet om handligen utan om konflikten (öppnar jag dörren? VS kommer jag undan?). Detta är en av de saker som skiljer Forgespelen mot de vanliga rollspelen.
Sådana här saker som du beskriver här händer ofta i min kampanj. Jag tycker inte det känns särskilt nytt, sådant hände då jag spelade redan 1981. Det har säkert hänt liknande saker under de 25 åren jag spelat tusentals gånger.

Genesis

Ni dés ni maître

Isåfall är det första ett kortspel och inte ett rollspel. Inte ditt heller, även om det kan vara ett väldigt kul och bra spel, saknas SL och spelare är det inte rollspel. Ingen idé att försöka få mig att tycka det. Då får du argumentera tills ragnarök kommer.
Jag har inget egentligt intresse i att få dig att tycka som jag -- du får naturligtvis tycka som du vill. Själv har jag ingen egentlig definition, jag liksom känner igen det när jag ser det. Än så länge är gränslandet ganska obebott, så jag klarar mig, även om Universalis är svårt att kategorisera. Det är nog ett historieberättarspel, snarare än rollspel, dock. De andra spelen jag räknat upp tycker jag dock absolut är rollspel. Korten i The Shab Al-Hiri Roach är inte det centrala, utan det centrala är att spela sin rollperson och försöka att uppnå så hög akademisk status som möjligt (den som slutar spelet med högst akademisk status och inte är besatt av en Lovecraftisk, telepatisk kackerlacka, vinner. Jepp, man kan vinna.), samtidigt som man njuter av att låta ens karaktär hamna i så mycket hemska situationer som möjligt. Fokuset på spelandet av en roll och berättandet av en historia gör det till ett rollspel i min bok.

Vissa av Forge-spelen är nog ändå rollspel i din bemärkelse. Dogs in the Vineyard har en SL och traditionella spelare-rollpersoner-förhållanden. Det är fortfarande mycket speciellt på andra vis, som är svåra att förklara.

Jag är av den gamla skolan och jag anser att teater och rollspel är besläktade verksamheter, men absolut inte samma sak.
Jag med. Fast jag drar nog gränsen annorlunda än dig. Jag anser att om man själv får välja vad man skall säga och om berättelsen inte är utstakad från början, så är det rollspel. Jupps, det innebär att improvisationsteater klassas som rollspel i min värld (mer så än hårt rälsade äventyr i klassiska rollspel, faktiskt).

Enligt er definition tycks vad som helst där berättande tar plats kunna kallas för rollspel. Då är småbarns rollekar också rollspel, teater är rollspel, film är rollspel, dans är rollspel, böcker är rollspel.
Nä, nu överdriver du. Småbarns lekar är rollspel, tycker jag, men de andra är det inte, på grund av ovanstående kriterium (som inte är det enda kriteriet, måste jag påpeka). Dessutom, så akta dig för att tro att andras definitioner är samma som mina. Jag skulle tro att forgeiterna har många olika definitioner på rollspel, och folk här på wrnu, också. Jag står bara för min personliga (icke-) definition.

Intressant synpunkt, men om man skalar bort en massa saker från boxningen, som Forgeiterna tycks ha gjort från rollspel enligt din beskrivning förstår jag inte hur detta kan ge mer, men kanske saknas det massor i din beskrivning? Du får gärna vidareutveckla detta intressanta resonemang.
De skalar ju bort begränsningar. Som tidigare sagt, så är begränsningar bra för kreativiteten, men det forgeiterna gjorde var att ersätta dem med andra typer av begränsningar, som ger en annan sorts spel. Att det ger "mer" skulle jag nog inte säga, snarare att det ger "annorlunda". Och variation är kul. För mig var det en rejäl aha-upplevelse första gången jag insåg "man måste ju faktiskt inte ha en spelledare!". Deras varianter är inte bättre än traditionellt spel, men det är annorlunda, och annorlunda är kul. Jag har haft fler aha-upplevelser sedan dess, som att reglerna inte behöver simulera spelvärlden, utan kan simulera berättelsen istället.

Anekdot: Min senaste var när Marco på det här forumet frågade Krille i en tråd om läkningsregler "Tycker du att det är kul att vara skadad så länge?" Han föreslog att läka alla skador direkt efter striden, för att man inte skulle behöva slåss försämrad eller ha långa, tråkiga läkningsscener som segar ned berättelsen ("Vi tar det lungt i en vecka, sedan skall vi störta konungen!" Det händer liksom inte i film eller litteratur). Jag hade aldrig tänkt på det. Ju fler sådana här aha-upplevelser jag har, desto fler sätt ser jag att man kan spela på, och desto mer variation får jag i mitt spelande.

De här okonventionella sakerna, som korten i The Shab Al-Hiri Roach (som innehåller saker i stil med "du beundrar den här personen. Ge honom komplimanger"), kan ge intressant och kul spel. Sedan om man vill kalla det rollspel eller inte är inte så intressant, det viktigaste är att det är kul. Det kan vara stora saker som att ta bort spelledaren, eller småsaker som att man i With Great Power har en utklippt tankebubbla som man håller ovanför sitt huvud när man håller små inre monologer.

Tack så mycket. Mer kunskap skadar ju aldrig. Fast som sagt, vad jag tycker det verkar, eftersom jag inte hunnit sätta mig in i forgeiternas spelsätt utan bara utgår från inläggen från andra här, så tycks de enligt min uppfattning syssla med avancerad teater och inte rollspel.
Spelar det någon roll (haha)?

---

(Om du är intresserad av forgeiternas rollspelsteori (som dock har en ganska hög inlärningströskel), så skulle jag rekommendera http://rpgtheoryreview.blogspot.com. De postar sammanfattningar av vad som händer i fältet rollspelsteori. Där finns det även länkar till bloggar av olika teoretiker. Bland annat Troy Cosistiks Socratic Design har bra och lättillgängliga artiklar om teori, fast den är riktad främst till speldesigners.)

Rising

Vila i frid

om man skalar bort en massa saker från boxningen, som Forgeiterna tycks ha gjort från rollspel enligt din beskrivning förstår jag inte hur detta kan ge mer, men kanske saknas det massor i din beskrivning? Du får gärna vidareutveckla detta intressanta resonemang.
"Skala bort saker" är snarare vad friformare gör. Friformare tar helt klart och "skalar bort saker" (slump) från prestationsrollspel. Vad The Forge:are gör är något helt annat. De ersätter vissa saker med andra saker. De har ofta väldigt speliga regler, och de rollgestaltar väldigt mycket, men de gör det på helt andra sätt och med helt annan inställning än traditionella prestationsrollspelare.

Den största skillnaden är nog att man skiftat perspektiv ifrån "vad vore trovärdigt just nu?" till "vad är viktigt för de inblandade just nu?"

Enligt er definition tycks vad som helst där berättande tar plats kunna kallas för rollspel. Då är småbarns rollekar också rollspel, teater är rollspel, film är rollspel, dans är rollspel, böcker är rollspel. Eftersom jag är emot flummiga definitioner i alla sammanhang, som kan betyda nästan vadsomhelst delar jag inte Er uppfattning av definition av rollspel.
Well, det är många som inte vill att Baron Munchaussen ska kallas för rollspel. Till och med jag är på många sätt osäker, trots att jag älskar det spelet.

Jag är också emot flummiga definitioner, så du och jag har definitivt samma utgångspunkt. Däremot resonerar vi rätt olika.

Du skriver exempelvis att rollspel som använder kort är "kortspel" och inte "rollspel". Det tycker jag låter som en extremt godtycklig och flummig definition. Castle Falkenstein är exempelvis helt klart ett rollspel, men där använder man kort istället för tärningar. Alltså: I övrigt fungerar det som ett traditionellt rollspel, det är bara slumpmekanismen man har bytt ut. Jag har svårt att se att det skulle vara en extrem skillnad mellan att generera slumpmässighet genom kubiska plastbitar eller genom platta, rektangulära laminerade ark. I så fall spelar det nog större roll om man använder tabeller eller inte.

---

Jag personligen anser att bordsrollspel är någon form av i huvudsak muntligt berättande där deltagarna iklär sig roller och både berättar vad ens roller säger, samt vad de gör.

Lajv och teater är alltså inte bordsrollspel. Terapeutiskt och sexuellt rollspel är inte heller bordsrollspel. Detsamma kan sägas om dans, böcker och film.

Däremot spänner min definition helt klart över alla områden som räknar in sig själva i bordsrollspelshobbyn.

[EDIT: Nä, det gör den inte. Den räknar inte in Universalis, men den räknar in vissa typer av sexchattande. Tja... Men jag tycker faktiskt att rollspelare i gemen har mer gemensamt med sexchattare än Universalisspelare.]

Rising

Vila i frid
Re: Vad är rollspel?

Teatersport: Är inte rollspel eftersom det inte finns några regler som styr spelandet
Va? Jag tänker på improvisationsteater där aktörerna vid särskilda tillfällen frågar publiken vad som ska hända härnäst. Det de föreslår bestämmer och styr helt klart hur handlingen skall fortsätta. Publiken är slumpgeneratorn.

Flera moment i lekprogram såsom Parlamentet uppfyller också dina kriterier. Skådespelarna låtsas vara politiker, och reglerna ger dem olika instruktioner i stil med "du har tourettes syndrom", "du är en dryg skåning", "du blir gradvis äldre och äldre", osv.

Din definition känns väldigt nittiotal, tycker jag.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Vad är rollspel?

Va? Jag tänker på improvisationsteater där aktörerna vid särskilda tillfällen frågar publiken vad som ska hända härnäst. Det de föreslår bestämmer och styr helt klart hur handlingen skall fortsätta. Publiken är slumpgeneratorn.
När jag tänker efter har du nog rätt. Teatersport kan mycket väl räknas som rollspel. Det var ett kasst exempel. Jag borde ha använt vanlig teater som exempel på något som inte är rollspel istället.

Jag vill helt enkelt ha en definition som inkluderar snarare än exkluderar. Om någonting liknar rollspel, och de som sysslar med det anser att det är rollspel, är det antagligen rollspel. Rollgestaltning och regler känns som ett minimikrav. Eller har du ett bättre förslag? (Annat än det självklara förslaget att man ska sluta försöka hitta på definitioner och göra något vettigt av sin tid? :gremwink:)

Din definition känns väldigt nittiotal, tycker jag.
Det där var farligt nära personanagrepp. :gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Spelarnas poäng på spelledaren?

Får spelarna göra en liknande bedömning av spelledarens insats?

/M