Nekromanti SPELSTIL

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Rälsande/orälsad bomb

Jag tycker att skillnaden på rälsning och inte rälsning är helt uppenbar, men ingen av er har nämnt det. Antingen är det för att jag har en egen definition, eller också läser jag bara dåligt. Nåja, det kanske tillför något.

Det blir ju rälsning först om bomken (änkan) MÅSTE vara med. Rälsade äventyr innehåller en räls (duh) med ett antal händelser som måste inträffa. Det är inte så att färden består av ett hundratal stationer det är valfritt att gå till. I ett orälsat scenario bygger man stationerna, struntar i rälsen och låter folk promenera runt och se vad som händer. De är fria att hoppa över stationer, besöka samma flera gånger eller vad som helst.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Då blev det tydligare

Mer information om ett sätt att hantera bomber och spelarcentrerade berättelser finns beskrivet här.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,191
Location
Ereb Altor
Och!

En bomb ska helst vara formulerad så att inaktivitet är det sämsta alternativet. En bomd ska leda till att spelarna reagerar, men hur de reagerar spelar ingen roll.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hur jag tänker om bomber:

Själva definitionen på bomb är (väl i de flesta spel?) att rollpersonerna måste reagera på den på något sätt, men det går inte att förutse hur. Man sätter av en riktig bomb i handlingen, och ser hur de reagerar. Situationen ska vara så pregnant att även om rollpersonerna inte reagerar alls så är det också ett ställningstagande.

Medans rälsning är när äventyret förutsätter att de reagerar på ett speciellt sätt.

Så skillnaden är vad som händer efter situationen, om situationen pekar rollpersonerna åt ett speciellt håll.

När började den här tråden handla om allting?
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Re: Anakronismer?

Maleficior:
Till exempel så har jag skrivit ett fantasydeckar-äventyr som baseras på forskning jag bedrivit om Jack the ripper.
Okej, nu kan jag inte längre låta bli att fråga...

Om du tycker att det är så spännande med kriminalarbete, gärningsmannaprofilering, brottsplatsundersökning och liknande, och vill att dina kampanjer ska fokusera på sådant, varför i herrans namn spelar du fantasyrollspel och inte något rollspel som utspelar sig i modern tid? Att söka efter ledtrådar var ju inte något som polisen ägnade sig åt innan 1800-talet och gärningsmannaprofilering tillhör den senare halvan av 1900-talet (förutom något enstaka fall). Vore det inte vettigare att spela en kampanj där rollpersonerna är FBI-agenter eller något liknande, snarare än att spela Eon, där sådana tekniker rimligtvis måste vara helt okända?

/tobias
Jag tycker visserligen att det vore kul att spela just det äventyret jag skrivit som handlar om jakten på Jack the ripper till London 1888. Lämpligt rollspel vore Western eller KULT eller kanske Götterdämmerung. Hursomhelst har jag av ett antal olika inspirerade idér velat kombinera denna mordgåta med mycket annat som är ren fiction och lämpligast för fantasy.

Det är inte anakronistiskt att tänka så, för tidpunkten för en uppfinning eller upptäckt på jorden ofta varit mer eller mindre slumpmässig. Dessutom är inte alla "moderna" påfund fullt så moderna som vi ofta tror.

Det du skriver om tidpunkterna för brottsplatsundersökningar etc är ju i och för sig riktigt. Betänk dock följande:

Metoden att jämföra folka fingeravtryck upptäcktes av Sir Francis Galton 1877. Det första fallet som knäcktes med hjälp av metoden knäcktes 1892. Inte föränns 1901 upprättade Scotland Yard en specialiserad avdelning / byrå för sammanställande av fingeravtryck på kända brottslingar. (Källa: Patricia Cornwell 2003).

Redan 1870 finns det bekräftade uppgifter som säger att Indierna använde sig av fingeravtryck för att signera kontrakt. (Patricia Cornwell 2003).

Redan för tretusen år sedan lär dock kineserna ha använt sig av fingeravtryck för att signera juridiska dokument och dylikt. (Patricia Cornwell 2003).

Så vad som till en hastig blick kan synas självklart är det inte alltid.

Genom att studera olika kulturer på jorden kan man lätt sluta sig till att samma uppfinning har upptäckts på olika håll oberoende av varandra. Detta faktum klargör att det inte är en absolut nödvädighet att modellera sin spelvärld efter jordiska förhållanden. Saker och ting kan mycket väl ha upptäckts eller uppfunnits på Mundana före det blev upptäckt på jorden.

I min spelvärld är det för övrigt Sanari som först upptäckt dessa båda metoder, men fingeravtrycksmetoden har stulits och har sedermera även börjat praktiseras av Cirefalier, Thalaskier och Jargier. Sabrierna har dock fått undervisning i ämnet av Snari (de har en mycket god politisk relation i min kampanj).

Magnus Seter påpekade att i Drakar och Demoner omöjliggör magin all form av detektivarbete. Visst finns det problem att lösa där, men de är långt ifrån omöjliga att knäcka. För det första kan SL ta bort besvärjelser ur kampanjen, drastiskt höja skolvärden och införa olika förmågor som brottslingar kan ha för att blockera sådan magi som rubbar balansen på deckarmysterierna. Balansens lag. (Gudarnas). Eftersom min kampanj är skräddarsydd för att kringgå sådana problem finns de inte. :gremsmile:

I mitt äventyr om J.R. använder jag mig dessutom av en stadsmodul till Drakar och Demoner (äventyrsspels version) som heter "Krilloan". Då Jack the ripper jagades i London och att utredningen bedrevs i en storstad vill jag skildra detta med att förlägga äventyret i en väl beskriven stad. Detta av många anledningar jag inte vill nämna här, för det kan sabba äventyret för de som eventuellt vill spela det, om jag finner sådana här. Dessutom vill jag inte att andra snor mina idér och presenterar dem som sina.
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Re: Konfluxsnopp

Ummm. Det är lite vanskligt att uttala sig så generellt om man bara har provat på de svenska rollspelen.

Exempelvis så kan vi nämna äventyret "Power behind the throne" i Enemy Within-kampanjen till Warhammer Fantasy Roleplay. Det är inte rälsat alls! Från det att rollpersonerna anländer till staden Middenheim så är de i princip helt fria att göra vad de vill. De har motivationen att göra något (det har de fått sedan det tidigare äventyret Death on the Reik), men vad de gör är helt upp till dem.

Istället för att vara upplagt som en eventuellt förgrenad serie händelser eller eventuellt förgrenad serie ledtrådar, så är äventyret upplagt som en mängd platser där det finns ledtrådar, en mängd händelser som bara händer (exempelvis en snotboll-match), och en mängd spelledarpersoner som har mål och resurser. Det upplägget brukar kallas för "fisktank" här på forumet, och det bygger på att spelledarpersoner agerar för att uppnå sina mål och reagerar om rollpersonerna gör något som kommer ivägen. Om du söker lite på "fisktank" så lär du hitta mängder med inlägg som beskriver upplägget.

Och ska vi nu mäta konfluxsnopp så var min rollperson totalt oduglig på att slåss (FV4 i kast med litet ölkrus som enda offensiva färdighet), men var ändå den enda som överlevde genom hela kampanjen.

- Krille
Visst kan jag inte alla fina rollspelsteoretiska namn på saker som du kan, men faktiskt är mitt äventyr "Skräckens nätter" Uppbyggt så som du beskriver "Fishtank".

I mitt äventyr finns det följande upplägg:
1. Händelser och episoder styrda av ett datum.
2. Händelser och episoder styrda av att RPna först måste besöka en viss plats.
3. Händelser och episoder styrda av hur det går för spelarna. Har det för tråkigt finns det händelser som kan inträffa som inte har någon egentlig anknytning till äventyret. Det finns händelser och episoder som skall försvåra om de har det för lätt, för SLPna har sin agenda och gör sina motdrag. Det finns även Händelser och episoder som hjälper RPna lite om saker och ting tycks för svåra.

Återigen Krille, man måste inte studera 100 olika rollspel för att själv utveckla sitt spelande. Jag har tydligen kommit på de flesta rollspelsteorier ni slänger fram, dock utan att ge dem ett namn eller bekymra mig över om andra känner till dem.

Så jag är alltså en mycket innovativ SL som själv är kapabel att utveckla mitt spelande, jag måste inte bli lärd av andra. Du bör nog lära dig att vissa människor är autodidakta och faktiskt kan komma på saker själva utan lärare. :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,810
Location
Stockholm
Hmmmm

Magnus Seter påpekade att i Drakar och Demoner omöjliggör magin all form av detektivarbete.
Det minns jag inte att jag påpekat. I så fall ändrar jag mig till att "förekomsten av magi, särskilt upptäckande magi, försvårar skapandet av utmanande deckargåtor".

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,810
Location
Stockholm
Det fina i kråksången

Så jag är alltså en mycket innovativ SL som själv är kapabel att utveckla mitt spelande, jag måste inte bli lärd av andra. Du bör nog lära dig att vissa människor är autodidakta och faktiskt kan komma på saker själva utan lärare.
Det roliga med den kommentaren är att Krille är en person som BÅDE lär sig mycket saker själv, OCH tar hjälp av andras tankar för att utveckla sig själv och andra.

Det ena utesluter inte det andra. :gremlaugh:

/M
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Re: Konfluxsnopp

Och ska vi nu mäta konfluxsnopp så var min rollperson totalt oduglig på att slåss (FV4 i kast med litet ölkrus som enda offensiva färdighet), men var ändå den enda som överlevde genom hela kampanjen.

- Krille
1. Jag skrev en anekdot, inte en utmaning.
2. Det torde vara svårare att lösa äventyret själv som spelare än med andra spelare med en värdelös RP. Detta till trots vill jag säga: bravo. :gremsmile:
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,076
Location
Linköping
Re: Hur jag tänker om bomber:

När började den här tråden handla om allting?
Strax efter någon sade att den var bäst -- typ? :-/

Jag har ett tips om man vill vara ännu mer avancerad i sitt äventyrsbyggande -- hämta information via läsande av hexameter! :-D :-/
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Rälsande/orälsad bomb

Det blir ju rälsning först om bomken (änkan) MÅSTE vara med. Rälsade äventyr innehåller en räls (duh) med ett antal händelser som måste inträffa.
Det måste inte vara ett måste. En typisk rälsningssituation är när spelarna går åt "fel håll" och spelledaren svarar med att ge dem en liten knuff för att de ska gå åt "rätt håll" istället. Om det inte funkar får spelarna en till lite större knuff. Bomben kan vara en sådan förstärkning. I yngre dagar har jag både spelat och, måste jag erkänna, även spellett sådana äventyr.

Gordeg
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Fisktanktankar

I mitt äventyr finns det följande upplägg:
1. Händelser och episoder styrda av ett datum.
2. Händelser och episoder styrda av att RPna först måste besöka en viss plats.
3. Händelser och episoder styrda av hur det går för spelarna. Har det för tråkigt finns det händelser som kan inträffa som inte har någon egentlig anknytning till äventyret. Det finns händelser och episoder som skall försvåra om de har det för lätt, för SLPna har sin agenda och gör sina motdrag. Det finns även Händelser och episoder som hjälper RPna lite om saker och ting tycks för svåra.
Det är inte riktigt så som en fisktank fungerar. Från vad jag kan utläsa av det du skriver här så tycks det mig som att du är väldigt inriktad på händelserna. Handlingsförloppet verkar vara utstakat i förväg med olika förgreningar beroende på spelarnas val, och frågan handlar mest om vilken händelse eller episod som ska användas efter ett givet val.

En fisktank behöver inte ha händelser eller episoder alls. Den behöver bara ha personer, mål och resurser (fiskarna i tanken) samt miljön (tanken som det är fisk i).

I den mån händelser och episoder inträffar så är det som en aktion eller reaktion från en fisk, men de behöver inte vara skrivna i äventyret, utan uppkommer genom omständigheterna.

I en fisktank är händelser sekundära. Händelser är effekter av att fiskarna gör saker, och vad de gör beror på vad andra fiskar gör, och eftersom det inte är känt när äventyret startar så är det mer eller mindre omöjligt att skriva ner dem.

Jag har tydligen kommit på de flesta rollspelsteorier ni slänger fram, dock utan att ge dem ett namn eller bekymra mig över om andra känner till dem.
Jag vet inte. Så som du beskriver de teorierna så verkar det mer som att du missuppfattar de teorier som läggs fram här, hittar en ytlig likhet med något som du själv har gjort, och säger "sådär gör jag visst! jag är bättre än vad ni är!".

Point in case: fisktanken. Den har inget behov av några händelser alls, och ändå listar du upp din "fisktank" som en stor bunt med händelser, som om händelserna vore det primära.

Du bör nog lära dig att vissa människor är autodidakta och faktiskt kan komma på saker själva utan lärare.
Jo, det är ju så vi har kommit på dem.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Rälsande/orälsad bomb

Jag tror att vi pratar förbi varandra. Det jag ville ha sagt är att bomber inte innebär rälsning om de inte måste inträffa (ligger utanför rälsen). Bomber kan förstås användas för att knuffa in någon mot en räls igen, och då är ju äventyret rälsat (de måste komma på att änkan är en spion, för annars kan de inte förstå att änkans avlidne man är den verkliga fienden). Men om man i ett äventyr inkluderar händelser som inte måste inträffa, men finns där för att de är intressanta och driver en viss typ av handling framåt, då är inte scenariot rälsat. Håller vi med varandra då?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Rälsande/orälsad bomb

Skillnaden mellan räsl och inte räls är att i rälsning går det ett räls mellan olika händelser, hence the name.
Själva rälsen finns bara på papperet. Äventyrsstrukturen i ett rälsat äventyr består av olika villkor som ska triggas eller uppfyllas, typ "På kontoret hittar rollpersonerna en ledtråd som pekar mot direktörens sekreterare" eller "när rollpersonerna till slut kommer in i tronsalen för att prata med kungen kommer det en budbärare springande".
Som tidigare nämnts i tråden måste inte alla villkoren uppfyllas om äventyret är flerrälsat, alltså har en trädstruktur med förgreningar.

Gordeg
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,076
Location
Linköping
Hemlighetsfullhet och spridande

Du skrev både i inlägget ovan och tidigare att du inte ville publicera något på Internet. Det är synd, tycker jag, för alla vi andra går miste om det då. Du har inte lust att skicka äventyret till mig som enskild person? Jag blir jättenyfiken och skulle jättegärna titta på äventyret/kampanjen (jack the ripperinspirerade äventyret). Du kan få en e-postadress via PM och jag lovar att inte sprida det vidare.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,076
Location
Linköping
LinCons SL-tävlingar

För ett tiotal (eller det är nog mer men jag känner för att ignorera mossan idag) år sedan hade LinCon spelledartävlingar, tror det ingick i att skriva sina egna scenario och spela dem för en (eller om det var ett par) grupper. De bedömde spelledare och scenario och utsåg sedan vinnare. Saknar man det så kan man sparka på Crisp (bossen för Sveroks kansli) som jag har för mig arrangerade det.
Japp, spelledarna fick en tid på sig att skriva ett äventyr. Det behövde inte vara ett äventyr som de kunde lämna över till någon annan utan det dög med det stöd man behövde för att spelleda äventyret själv.

Sedan spelledde man det för ett antal grupper som nog varierade lite beroende på tillgång. När jag var med var det två eller tre grupper (Nå'n jävel i Ryd snodde dock min vinnartröja i tvättstugan :p )

Jag tror den sista gick -94 men jag minns inte heller säkert vem som arrangerade men Chrisp låter inte fel.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,076
Location
Linköping
Re: Spelledare

Jag kan hålla med; spelledare är ett tokigt begrepp för oss också även om vi använder begreppet av historiska skäl. Rollen har dock med tiden fått en väldig glidning. Vi har fortfarande en person som avviker från de andra men begrepp som spelvärd som jag sett i något spel stämmer nog mycket bättre egentligen.

Det är jag som konstruerat världen och håller i den men kampanjen skapas av alla, med något mer arbete av SL/värd, och vad rollerna gör (oavsett vem som spelar dem).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,810
Location
Stockholm
Inte nog med det!

Pratade förbi varandra gjorde vi.
Nu kanaliserar du Yoda också!

Spooooky!

Förresten, vem är egentligen den där änkan Reynolds som alla snackar om? :gremlaugh:

/M
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,608
Location
Göteborg
Änkan Reynolds (groteskt med OT)

Förresten, vem är egentligen den där änkan Reynolds som alla snackar om?
Änkan Reynolds, eller "Grå änkan", som hon har kommit att kallas, är nazisternas stora samordnare i England. Från sitt lilla pittoreska hus i Greenwestershire-upon-the-moor i sydöstra England organiserar hon samtliga spionageoperationer inom England, och under hennes hus löper hundratals hemliga gångar och till och med en underjordisk järnväg som sträcker sig under kanalen till det ockuperade Frankrike, genom vilken hon smugglar tyska spioner. I en underjordisk bunker sitter hon dessutom på en av norra Europas största vapenarsenaler, komplett med ett projekt kidnappade forskare som jobbar på att kopiera de amerikanska planerna på en atombomb. Icke helt ovanligt är att hon får besök av Führern själv, och de leker extremkinky sexlekar med varandra, där Herr Adolf är underdånig slav, något som hetsar upp honom oerhört.
 
Top