Re: Anakronismer?
Maleficior:
Till exempel så har jag skrivit ett fantasydeckar-äventyr som baseras på forskning jag bedrivit om Jack the ripper.
Okej, nu kan jag inte längre låta bli att fråga...
Om du tycker att det är så spännande med kriminalarbete, gärningsmannaprofilering, brottsplatsundersökning och liknande, och vill att dina kampanjer ska fokusera på sådant, varför i herrans namn spelar du fantasyrollspel och inte något rollspel som utspelar sig i modern tid? Att söka efter ledtrådar var ju inte något som polisen ägnade sig åt innan 1800-talet och gärningsmannaprofilering tillhör den senare halvan av 1900-talet (förutom något enstaka fall). Vore det inte vettigare att spela en kampanj där rollpersonerna är FBI-agenter eller något liknande, snarare än att spela Eon, där sådana tekniker rimligtvis måste vara helt okända?
/tobias
Jag tycker visserligen att det vore kul att spela just det äventyret jag skrivit som handlar om jakten på Jack the ripper till London 1888. Lämpligt rollspel vore Western eller KULT eller kanske Götterdämmerung. Hursomhelst har jag av ett antal olika inspirerade idér velat kombinera denna mordgåta med mycket annat som är ren fiction och lämpligast för fantasy.
Det är inte anakronistiskt att tänka så, för tidpunkten för en uppfinning eller upptäckt på jorden ofta varit mer eller mindre slumpmässig. Dessutom är inte alla "moderna" påfund fullt så moderna som vi ofta tror.
Det du skriver om tidpunkterna för brottsplatsundersökningar etc är ju i och för sig riktigt. Betänk dock följande:
Metoden att jämföra folka fingeravtryck upptäcktes av Sir Francis Galton 1877. Det första fallet som knäcktes med hjälp av metoden knäcktes 1892. Inte föränns 1901 upprättade Scotland Yard en specialiserad avdelning / byrå för sammanställande av fingeravtryck på kända brottslingar. (Källa: Patricia Cornwell 2003).
Redan 1870 finns det bekräftade uppgifter som säger att Indierna använde sig av fingeravtryck för att signera kontrakt. (Patricia Cornwell 2003).
Redan för tretusen år sedan lär dock kineserna ha använt sig av fingeravtryck för att signera juridiska dokument och dylikt. (Patricia Cornwell 2003).
Så vad som till en hastig blick kan synas självklart är det inte alltid.
Genom att studera olika kulturer på jorden kan man lätt sluta sig till att samma uppfinning har upptäckts på olika håll oberoende av varandra. Detta faktum klargör att det inte är en absolut nödvädighet att modellera sin spelvärld efter jordiska förhållanden. Saker och ting kan mycket väl ha upptäckts eller uppfunnits på Mundana före det blev upptäckt på jorden.
I min spelvärld är det för övrigt Sanari som först upptäckt dessa båda metoder, men fingeravtrycksmetoden har stulits och har sedermera även börjat praktiseras av Cirefalier, Thalaskier och Jargier. Sabrierna har dock fått undervisning i ämnet av Snari (de har en mycket god politisk relation i min kampanj).
Magnus Seter påpekade att i Drakar och Demoner omöjliggör magin all form av detektivarbete. Visst finns det problem att lösa där, men de är långt ifrån omöjliga att knäcka. För det första kan SL ta bort besvärjelser ur kampanjen, drastiskt höja skolvärden och införa olika förmågor som brottslingar kan ha för att blockera sådan magi som rubbar balansen på deckarmysterierna. Balansens lag. (Gudarnas). Eftersom min kampanj är skräddarsydd för att kringgå sådana problem finns de inte.
I mitt äventyr om J.R. använder jag mig dessutom av en stadsmodul till Drakar och Demoner (äventyrsspels version) som heter "Krilloan". Då Jack the ripper jagades i London och att utredningen bedrevs i en storstad vill jag skildra detta med att förlägga äventyret i en väl beskriven stad. Detta av många anledningar jag inte vill nämna här, för det kan sabba äventyret för de som eventuellt vill spela det, om jag finner sådana här. Dessutom vill jag inte att andra snor mina idér och presenterar dem som sina.