krank;n177177 said:
Vilken del av kritiken? Som jag skrivit hela tiden så menar jag att det finns relevant kritik att rikta mot både Kaplan och Khan. I mina ögon är det svårt att tala om "kritiken" som en monolitisk enhet, eftersom en del kritik varit rimlig, välavväg, vettig och annan kritik varit mer eller mindre öppet islamofobisk och rasistisk. Det finns ju inte direkt någon brist på SD-svans som pratar om Kaplan som "islamistisk infiltratör" i det här läget, till exempel, och som rentav kopplar det till eurabiamyten och andra minst sagt grumliga föreställningar.
All kritik är inte sådan. Men det finns en hel del sådan. Också.
Jag undviker aktivt Aftonbladets kommentarsfält och liknande, men jag betvivlar inte alls att det finns folk som passar på att ta poäng här och dra alla muslimer (och säkert bredare än så) över skampålen. De är helt ointressanta i debatten. Det blir som att kritisera feminism utifrån uttalanden om att "alla män är djur" och liknande.
Vad gäller "islamistisk infiltratör" så har jag inte läst om detta från SD håll (inte heller sökt deras åsikter i frågan, jag hoppas de uttalar sig så lite som möjligt) men från flera SD-motståndare. Det uppstår ju onekligen intressekonflikter när man är involverad i ett regeringsparti och organisationer med islamistiska kopplingar samtidigt.
krank;n177177 said:
Tolkningen med ståndet får stå för dig, det är inget jag tycker mig kunna läsa in i det som sagts annat än om man tolkar det med de allra ogenerösats glasögonen man kan hitta. Att tycka att ett handslag är intimt är, i mina ögon, inte samma sak som att "vara rädd att få stånd".
Det är inte min tolkning, det är den officiella anledningen enligt Islam till att kvinnor och män inte ska ta i hand (eller för den delen ha någon fysisk beröring med någon annan än din äkta hälft eller nära släkting).
Mitt ordval må ha varit opassande dock, "rädd att sexuell attraktion skulle uppstå". [h=4][/h]
krank;n177177 said:
Och som jag skrivit flera gånger - det finns uppenbart helt rimliga saker att kritisera hos Khan. Så jag förstår inte varför fokus blir på hälsningssedvänjan
Jag håller med dig till viss del. Vägran att ta i hand med kvinnor är i sig inte stort. Men det ligger i ett större sammanhang och belyser skillnader i kulturella normer som man undvikit att diskutera på allvar. Skilda badtider för kvinnor och män, hederskultur, m.m.
Vilka värden är vi inte beredda att kompromissa med?
Mångfald innebär att det blir kulturkrockar och strider mellan olika normer. En hel del värderingar kan inte existera tillsammans och en absolut norm måste sättas.
Det betyder inte att svenskar är helt felfria och att våra normer och värderingar är världsbäst (även om det är svårt att argumentera emot att vi kommit längre än de flesta vad gäller jämlikhet m.m.)
krank;n177177 said:
Själv tycker jag att det finns alldeles tillräckligt med folk som på extremt skakig grund ifrågasätter rasifieringsbegreppet och den intersektionella feminismen. Den skakiga grunden verkar mest handla om att liberaler inte gillar att analysera strukturer alt. inte förstår intersektionalism. Så jag vet inte riktigt hur sådan "fundering" ska kunna vara möjlig innan fler som "kritiserar" faktiskt läser på och fattar vad det är de kritiserar.
Säkert massor av fina tankar som ligger bakom. Oavsett vad man har för bakomliggande syften och tankar så är resultatet gång på gång skräp. Att man klumpar ihop och bedömer människor efter förutfattade meningar baserat på hudfärg etc. Både tillskriver dem egenskaper och åsikter, samt relativiserar bort dåligt beteende med "det är ju deras kultur/uppväxt/färg så de vet inte bättre", eller som Kaplan nu då, som försöker dra kortet att kritiken är "Islamofobi" och riktat mot alla muslimer...
Kvotering av människor baserat på etnisk eller religiös tillhörighet osv..
krank;n177177 said:
Du läser uppenbart tråden på ett annat sätt än vad jag gör. Ingen har skrivit "ut med alla n*grer" men jag tycker mig se flera reproduceranden av rasistiska föreställningar till exempel, misstänkliggörande av muslimer i allmänhet etc.
Jag får lusläsa tråden igen, men jag upplever inte att muslimer eller invandrare dragits över en kam.