Christoffer
It's all pig.
Dest som gör liknelsen till helt hundra är att bägge bygger på Ob uppåt baserat på 5% chans, bägge innebär att en stark fiende ger dig ordentligt tufft motstånd i forma av defensiva modifikationer. Så bägge blir lite, hoppas hoppas jag rullar dessa 5% så jag har en chans.I just fallet MERP så finns det dock andra sätt under strider som rollpersonerna kan göra nytta och vara kompetenta än rent anfall. Är det så i Western IV med? Annars är kanske liknelsen inte helt hundra?
Sen kan man ju tycka att 5% är för lite, det är ju en smaksak mer än att det är en objektiv sanning om reglerna fungerar eller är från förra århundradet som vissa uttrycker det.
Man kan tycka att alla ska ha en chans, det är också en smaksak och har inget att göra med någon objektiv sanning om hur rollspelsregler ska vara ihopsatta.
Osv osv.
Det enda jag försökt påvisa är att, ey, jag blir inspirerad av detta, och när jag skapar en karaktär, helt utan att ta hänsyn till om hon ska kunna slåss eller inte, blir jag riktigt inspirerad och kan lätt se mig spela henna, precis så utan möjlighet att vinna en enda eldstrid. Och blir man inspirerad av det man läser, märk väl inte bara bakgrundsgrejerna jag slagit fram utan också min nu snabbt genomlästa förståelse av reglerna, så finns det ju något där. Till skillnad från andra ser jag inte att just min karaktär behöver bruka våld, det finns garanterat andra runt om som kommer göra det, utan min inspiration rör hur hon kommer hantera det här och vad som kommer komma ur det.